Продажбата на енергийни напитки, предназначени за шмъркане, набират популярност. Тези продукти се предлагат на грамове, наподобяват кокаин по външен вид и начин на употреба, но се рекламират дори сред ученици и лесно се намират в онлайн магазини. Реакцията в обществото се задейства след публикация в социалните мрежи от активистката Юлия Георгиева. Но как започна всичко?
Видеоклип на попфолк певицата Диона, в който тя чертае линии с бял прах върху телефона си и обяснява, че това е енергийна напитка, разбуни духовете. Тя уверява, че продуктът е законен и безвреден.
Диона, която преди време беше арестувана за шофиране под въздействие на наркотици, сега рекламира продукт, който напомня на кокаин, но се продава свободно. Този продукт, наречен Sniffbull, е насочен към ученици и студенти, като се твърди, че помага за концентрация.
Публикация на Юлия Георгиева, основателка на „Розовата къща“, предизвика вълна от недоволство в социалните мрежи. Тя нарече рекламата „урок по шмъркане“ и призова за спиране на продажбата на продукта. От Министерството на здравеопазването също реагираха, като заявиха, че тези продукти не са одобрени и представляват потенциален риск за здравето.
Sniffbull не е единственият подобен продукт, продаван в България. Открити са и други марки като Sniffy и Wildkraut, които също се предлагат онлайн. Тези продукти съдържат стимулиращи вещества като кофеин и таурин и се рекламират като алтернатива на традиционните енергийни напитки, но с по-бърз ефект.
Реакциите не закъсняха. След публикацията на Георгиева, много хора изразиха притесненията си, особено във връзка с нарастващата употреба на наркотици сред младежите в България. Организации като Националната мрежа за децата осъдиха подобни реклами и призоваха за спешни мерки.
ОБНОВЕНА: