По-високите цени и в ресторантите вече са факт, след като от 1 януари беше възстановена 20-процентната ставка на ДДС за бранша. В същото време сметката показва, че отпадането на 9-те процента за ДДС за туризма и ресторантьорството би довело до 371 милиона лева приходи за тази година. Данните на НАП показват, че за изминалата година браншът е декларирал 63 милиона лева нетно ДДС.
Ресторантьорският бранш е най-трудният в България, смята Теодор Георгиев, който държи заведение в Русе. Като повечето си колеги в страната той казва, че е бил принуден да вдигне цените:
„Няма как да не ги променя, имайки предвид, че абсолютно всичко се вдига – ток, вода, материали, хранителни продукти, абсолютно всичко се вдига. Ако не вдигнем ние цените, ние фалираме. Но гледаме да е сравнително уравновесено вдигането, защото ако ги вдигнем прекалено много, клиентите няма да дойдат при нас, няма да ходят по заведения и пак ще фалираме.“
Адриан Николов, Институт за пазарна икономика: „Видяхме доста наказателно поведение от ресторантьори, които буквално на 20-о число, когато изтече данъчната преференция, започнаха доста ударно да увеличават цените.“
Диференцираната ставка за брашна беше въведена като антиковид мярка през лятото на 2020 година и от тогава беше постоянно удължавана. Данните на НАП сочат, че оборотите в сектора се увеличават двойно в сравнение с 2019 година – от 3,07 милиарда лева на почти 5,7 милиарда за 2023 година.
Теодор Георгиев, собственик на ресторант: „Казвам го директно – тези 20% въобще няма да помогнат в хазната. при нас 6-7000 лв. стокооборот да се направи, трябват 15 човека. На заплати 1077 лева с тази новата осигуровка и всички разходи немислимо.“, предаде БНТ.
От сектора изчисляват, че за 2024 година ще внесат в хазната с 250 милиона лева повече общи данъци и в сравнение с 2019 г. Както и че намалената ставка е помогнала за изсветляването на бранша. Според данните на НАП осигурителните вноски за изминалата 2024 г. са 337,5 млн. лв., а за 2019 г. – под 200 милиона лева.
Адриан Николов, Институт за пазарна икономика: „Няма макросвидетелства, че се е увеличил размерът на светлата икономика в България. А клиентите не са усетили по джоба си намаление на цените с по-ниското ДДС.“
– Не ми е направило впечатление, когато беше по-ниско ДДС-то, по някакъв начин да са по-ниски и цените в заведенията.
– Те цените продължават да растат и да растат, въпросът е какви продукти се влагат в това, което консумираме.
Повече яснота за печалбите в сектора ще има и през юли, когато ще бъде налична информацията за декларирания корпоративен данък. Още в началото на тази година браншовите организации заявиха, че са получили подкрепа от ГЕРБ-СДС, „Възраждане“, „ДПС – Ново начало“ и „БСП – Обединена левица“ за връщане на по-ниското ДДС.