В навечерието на новата учебна година областният управител на Пловдив проф. Христина Янчева посети квартал „Столипиново“, за да се срещне с родители, деца и доброволци от местната общност.
Заедно с нея бе и главният секретар на Областната администрация, бивш кмет на район „Източен“ – Николай Чунчуков. Целта на срещите беше изграждане на доверие и мотивиране на семействата да подкрепят образованието като път към по-добро бъдеще за децата им.
Обиколката започна от ул. „Шумен“, където около 2000 души живеят при тежки битови условия. След това последваха срещи с жители на ул. „Сокол“ и в района на Общинския пазар.
„Разговарях с много семейства, за да разбера дали има причини децата им да не посещават училище. Радвам се, че почти всички заявиха желание децата им да учат, защото само така могат да им осигурят по-добър живот от своя“, коментира проф. Янчева.
По думите ѝ, родителите в квартала са убедени в необходимостта от образование, макар някои да смятат, че училищата в района не винаги отговарят напълно на очакванията им.
Областният управител се срещна и с представители на фондация „Хаир“, която работи с местната общност на доброволни начала и е част от консорциума „Ромски граждански мониторинг“ – проект на Европейската комисия за наблюдение на интеграционните политики. Те подчертаха, че всички родители в квартала разбират: успехът в училище минава през доброто владеене на български език – особено за децата, за които той не е роден. В повечето училища в „Столипиново“ децата говорят предимно турски или ромски.
Доброволците посочиха, че за устойчиви резултати е необходимо подобряване на качеството на преподаване в сегрегираните училища, промени в ежедневието на хората, узаконяване на жилищата и повишаване на здравната култура.
Към дискусията се присъедини и д-р Асен Колев – експерт по проблемите на малцинствата и член на Националния съвет по етническите въпроси към Министерския съвет.
„Ангажираме се да работим първо със семействата на първокласниците, които не са обхванати от системата, а след това и с родителите на учениците, които отпадат след седми клас. Ако причината семействата да не пускат децата си на училище е бедност или безработица, трябва да се действа паралелно със социалните служби и да се търсят реални решения“, подчерта д-р Колев.
„Образованието е най-силният инструмент за промяна. Всяко дете заслужава шанс да учи, да се развива и да мечтае. Нашата задача е да направим този шанс реалност – независимо от квартала, произхода или социалния статус“, заяви проф. Янчева по време на срещите.
Посещението в „Столипиново“ е част от поредица инициативи в общините, свързани с прилагането на Механизма за съвместна работа на институциите за обхващане и включване на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст.