В навечерието на първия учебен ден министърът на образованието Красимир Вълчев коментира старта на новата учебна година с „нормална доза професионална тревожност“ относно ролята си на министър и с „вяра и оптимизъм“ като родител. Той подчерта, че 15 септември е важен ден, тъй като обществото вярва, че децата могат да живеят по-добре чрез образование.
Вълчев засегна и въпроса за приоритетите в учебните планове, като уточни, че през годините са добавени много нови предмети – чуждоезиково обучение, втори чужд език, гражданско образование, компютърно моделиране и увеличена профилирана подготовка. Всичко това, по думите му, се случва за сметка на общообразователните дисциплини, което създава проблеми най-вече в точните науки.
Министърът посочи като причина за това дисбаланса в гимназиалния етап. Много училища, които не са езикови гимназии, са избрали учебни планове с интензивно изучаване на чужд език, без да водят обучението по другите предмети на този език. „Много училища със слаби резултати по математика и природни науки са избрали да приоритизират чуждия език“, призна той пред bTV.
От Министерството на образованието планират да ограничат рамковите учебни планове с интензивно изучаване на език само до училищата, в които останалите предмети също се преподават на чужд език. Вълчев поясни, че това ще зависи от образователните резултати. При ниски резултати по математика и български език е логично часовете за разширена подготовка да се насочат именно към тези предмети.
Относно предмета „Добродетел и религии“ министърът беше категоричен, че нито едно дете няма да бъде принудено да го изучава, тъй като ще има алтернативна програма. Той подчерта, че този предмет съществува в почти всички европейски страни и е част от европейска препоръка за насърчаване на изучаването на религия при определени принципи като толерантност и уважение. Той добави, че 3000 учители от начален етап ще бъдат обучени да преподават „религия“.