Министерският съвет одобри промени в Наредбата за таксуване на пътните превозни средства, като целта е да се синхронизира българското законодателство с европейската Директива 2022/362. Новите правила въвеждат както времево базирано таксуване (електронни винетки), така и таксуване на база изминато разстояние (тол такси).
Еднодневна винетка и санкции
Въвежда се нова 24-часова електронна винетка за превозни средства до 3,5 тона, която е валидна от началната дата и час на закупуване. Предвижда се също така минималната пътна такса за пътуване без валидна винетка да бъде равна на цената на еднодневната.
Екологичен компонент в тол таксите
За тежкотоварните автомобили и автобусите над 3,5 тона се добавя екологичен компонент в тол таксите. Чрез такса за външни разходи за емисии на CO2, се цели да се стимулира ползването на по-екологични превозни средства. Принципът „замърсителят плаща“ се прилага, като автомобилите с по-високи емисии ще плащат по-високи такси.
Как се определят тол таксите?
Тол таксите ще се изчисляват на база на следните критерии:
- Характеристики на пътя или пътния участък
- Изминато разстояние
- Категория на превозното средство и брой оси
- Обща максимална маса
- Екологична категория ЕВРО
- Нов компонент: Клас емисии на CO2 и специфични емисии на превозното средство
Превозните средства над 3,5 тона ще бъдат разделени в пет класа според техните CO2 емисии. Например, клас 4 ще включва превозни средства с ниски емисии, а клас 5 – с нулеви. Класификацията на превозните средства от клас 2 и 3 ще се преразглежда на всеки шест години след първата им регистрация.
Приходите от екологичния компонент ще се използват за инвестиции в нисковъглероден транспорт, подобряване на пътната инфраструктура и финансиране на екологични мерки. Накрая, наредбата урежда и условията, при които Агенция „Пътна инфраструктура“ ще предоставя достъп до данни от тол системата на НАП и Агенция „Митници“.