Общинските съветници в Пловдив отделиха близо час и половина, за да обсъдят и гласуват Наредбата за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух. След разгорещени дебати документът бе приет с 40 гласа „за“, 5 „против“ и 4 „въздържал се“, съобщи репортер на NewsPoint.bg.
С наредбата се създават два ограничителни периметъра – малък и голям ринг.
-
Малкият ринг обхваща територията между булевардите „Руски“, „Христо Ботев“, „Цар Борис III Обединител“ и „Шести септември“. Забраната за движение влиза в сила от 1 октомври 2026 г. и ще важи в зимния период (до 30 април). Ограниченията се отнасят за автомобили с бензинови двигатели от екогрупа 1, както и за дизелови превозни средства от екогрупи 1 и 2.
-
Големият ринг обхваща пространството между булевардите „Христо Ботев“, „Копривщица“, „България“ и „Източен“. Там забраната влиза в сила от 1 октомври 2028 г. и също ще важи през зимните месеци. Ограничението ще обхваща бензинови автомобили от 1-ва и 2-ра екогрупа, както и дизелови от 1-ва, 2-ра и 3-та група.
Паралелно с това, в целия град ще се въведе забрана за отопление с твърдо гориво.
Заместник-кметът по транспорт Александър Държиков поясни, че екологичната група и екологичната категория на автомобилите не са едно и също, като с наредбата се въвеждат конкретни ограничения за превозни средства над определена възраст.
„Шофирането в Пловдив трябва да се превърне в лукс. Централната част на града трябва да бъде за туризъм и развлечения. Общината е длъжна да гарантира добро качество на живот на своите граждани, а тази наредба е стъпка в правилната посока“, коментира съветникът Слави Георгиев (ГЕРБ).
Зоните ще бъдат ясно сигнализирани с пътни знаци, табели и електронни информационни табла с променящо се съдържание, изписано на български и английски език.
Жителите, чиито постоянни адреси попадат в зоните, ще имат право да навлизат и да се движат с автомобилите си, независимо от екологичната им група. Те ще бъдат вписани в електронна база данни на Община Пловдив и ще получават годишен пропуск.