Има ли вече ефект от засичането на средната скорост и новите санкции за нарушения на пътя? Темата беше коментирана от адвокат Илия Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
Според юриста, се наблюдава положителна тенденция – поведението на шофьорите става по-безопасно, откакто бяха въведени новите правила.
Пролуки в системата
Тодоров обаче отбеляза, че все още има възможност за избягване на санкции, тъй като в момента се засичат само 10% от пътните отсечки по магистралите. Той предложи увеличаване на броя на контролните точки, за да се постигне по-голям ефект върху цялата пътна мрежа.
В момента новите активни локации за засичане на средна скорост са 38, но според Тодоров, може да се използва и мрежата от над 1000 камери на ТОЛ управлението, за да се постигне синхрон и огромен ефект.
Санкции за чужденци
Юристът смята, че въвеждането на санкции за чуждестранни водачи е стъпка в правилната посока, но процедурата все още е затруднена, особено при водачи извън ЕС.
Два основни проблема:
- Процедура по връчване: Затруднено е връчването на самата глоба и последващата комуникация.
- Еднакви глоби: Глобите за превишаване на моментна и на средна скорост са еднакви, което според Тодоров е проблем.
В заключение, той подчерта, че освен ограниченията, е важно шофьорите да се съобразяват и с пътните условия, както и със състоянието на автомобила си.