В над 1600 училища в цялата страна се проведе национално онлайн изследване на входното ниво по математика в 6. клас. В проучването се включиха близо 48 000 ученици, което представлява приблизително 90% от всички шестокласници, съобщиха от Министерството на образованието и науката (МОН).
Тестът премина в две сесии – едната от 12:00 ч., а другата от 13:30 ч. Часовете бяха избрани така, че да са между смените в училищата с двусменен режим, за да се избегне излишна натовареност за всички участници.
Шестокласниците разполагаха с 40 минути, за да решат 11 задачи с избираем отговор и 2 задачи с кратък свободен отговор с практическа насоченост. Изследването протече нормално, като не са постъпили сигнали за сериозни технически проблеми с достъпа до платформата.
Поради влошените метеорологични условия 21 училища не успяха да участват в централизираното проучване. На тях ще бъде дадена възможност, ако желаят, да проведат изследването на училищно ниво.
Подобно на миналогодишното изследване за деветокласниците, и това се проведе изцяло онлайн. Всеки ученик осъществяваше достъп до работната платформа чрез уникален QR код, генериран за неговото устройство и потвърден от учителя-наблюдател.
МОН проведе изследването именно сред шестокласниците – малко след прехода от начален към прогимназиален етап. Този период често е свързан със смяна на учителите, а понякога и на училището и средата.
Основната цел на проучването е да проследи как тези фактори влияят на резултатите по математика – доколко спадът им в по-горните класове се дължи на натовареността на учебните програми, смяната на средата или други фактори.
Централизираното входно ниво ще помогне в две основни посоки:
- Индивидуална подкрепа: Навреме да се открият затрудненията и пропуските на учениците, за да могат те и учителите им да работят по-активно и приоритетно върху тях.
- Национална политика: Да даде обективна информация на национално ниво, която да послужи за разработване на мерки за повишаване на математическата грамотност на учениците и евентуална промяна в учебните програми.
Резултатите от националното изследване ще се използват като инструмент за подкрепа и могат да бъдат вписвани като текуща оценка, но само при желание на ученика и по преценка на учителя.
След като бъдат проверени, образователните институции ще получат достъп до резултатите, обобщени данни и справки, с които ще могат да анализират представянето си и да предприемат конкретни стъпки за подобрение.