Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обяви предстоящи инвестиции в училищната инфраструктура и очерта ключовите предизвикателства пред българското образование. Изявлението беше направено по време на дискусионния панел „Технологична трансформация на българското образование: базови умения, развитие на таланти и професии на бъдещето“ в рамките на Годишната среща на местните власти в Албена, организирана от Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ).
Министър Вълчев подчерта специалното място на училищата в подготовката по математика и природни науки, но посочи, че те се нуждаят от спешна подкрепа поради липса на учители.
Основни проблеми и мерки:
- Проблемен етап: Най-големият проблем в подготовката по математика е в прогимназиалния етап.
- Решение за кадри: Трябва да се инвестира в професионалната квалификация на учителите, особено по тези предмети.
- Мрежа от школи: В момента се изгражда национална мрежа от училища със засилено изучаване на математика.
- Задължителна матура: Предстоят разговори за въвеждането на задължителна матура по математика. Дискутира се дали тя ще бъде за всички ученици или само за паралелките и гимназиите с природоматематически профил.
Вълчев изтъкна, че страната се нуждае от силни технологични индустрии, а за целта е необходимо да има подготвени деца и съответните гимназии. Той подчерта важността от търсене на подкрепа от страна на университетите и бизнеса.
Министърът отбеляза, че голям проблем е демотивацията на учениците да изучават математика и природни науки. Според него, една от причините е „препускането“ по материала, което кара младите хора да се самоизключват.
- Влияние на технологиите: Вълчев посочи, че и екраните демотивират, като подчерта, че обществото има нужда от създатели на устройства, а не просто от ползватели.
- Родителски избор: Той призова родителите да разберат, че езиковите паралелки невинаги са най-добрият избор за децата, макар че хуманитарната основа също е важна.
- Езикова интеграция: Като ключов проблем пред системата беше посочен и големият процент деца, които имат трудности в училище, тъй като не владеят български език. Това е причината в законовите промени да е залегнала езиковата интеграция.
Министерството на образованието предлага и въвеждането на ежегодна оценка на труда на директорите на училища. Слабите резултати ще бъдат основание за освобождаване.
Вълчев подчерта, че мандатността е важна, но ръководителите трябва да се грижат за качеството и иновативността на обучението през целия си мандат. Следователно, трябва да има ясни механизми за носене на отговорност за постигнатите резултати.
В края на форума, МОН и НСОРБ подписаха меморандум за сътрудничество за развитие на технологичното и природоматематическото образование. Документът беше подписан от министър Вълчев и председателя на Управителния съвет на НСОРБ и кмет на Велико Търново, Даниел Панов, пише БНР.