С пълно мнозинство парламентът прие на първо четене промени в Закона за автомобилните превози, които позволяват автобусите, обслужващи пловдивските села, да спират и на градските спирки. Поправките имат за цел да облекчат транспортното обслужване на жителите на малките населени места и да подобрят достъпа им до града.
Законопроектът е внесен от Цвета Караянчева (ГЕРБ–СДС) и група народни представители и беше подкрепен единодушно от всички парламентарни сили.
Промените засягат няколко общини в страната – Марица и Родопи в Пловдивска област, както и Добричка и Тунджа, където автобусните превозвачи от години отказват да участват в обществени поръчки за обслужване на линии с ниска натовареност. В резултат жителите на тези населени места често остават без редовен транспорт и са изправени пред риск от социална изолация.
Според вносителите отпадането на задължителното спиране на междуобщинските автобусни линии на автогари ще даде по-голяма гъвкавост на превозвачите и ще позволи маршрутите да се съобразят по-добре с нуждите на пътниците. Така автобусите ще могат да спират на по-удобни места – включително на градски спирки.
Проблемът с липсата на редовен транспорт е особено остър в селата около Пловдив. Жителите на село Труд и община Родопи дори излязоха на протести по-рано тази година, след като превозвачите отказаха да подновят курсовете до областния център заради неефективни маршрути и високи разходи.
Новите правила ще позволят директно свързване на селата с градската транспортна мрежа, което ще улесни придвижването на хората до работните им места, училища, болници и административни услуги.