Парламентът на първо четене прие промени в Закона за НСО, с които се забранява на държавния глава да се вози на личния си автомобил.
Като „евтина и пошла пропаганда“ определи пътуването на президента с личната му Шкода депутатът от ДПС-НН Хамид Хамид.
„На пръв поглед президентът се отказва от охраната си, но предоставя личен автомобил, с който преди са се превозвали буркани от съседно село, и същият автомобил да бъде окичван като коледна елха и придружен от десетина Мерцедеса – това излага държавата както на село, така и пред чужденците. Разбира се, никой не може да забрани на някого да се излага, но когато става дума за лице с висока представителна власт, това вече излага и държавата“, коментира Хамид.
Той добави, че българската държава има достатъчно средства, за да осигури на своите органи охрана и автомобили, и че новата забрана е логична и в правилната посока. Законопроектът мина със 117 гласа „за“ от ГЕРБ-СДС, ДПС-НН, БСП, ИТН и един независим депутат.
Текстът на правителството получи 127 гласа „за“ от ГЕРБ-СДС и ДПС-НН.
В пленарната зала бяха обсъдени два от трите внесени законопроекта. Единият, внесен от ДПС-НН, забранява на физически лица да прехвърлят личните си автомобили на НСО и тези автомобили да бъдат оборудвани със специални системи за придвижване. Вторият, внесен от Министерския съвет, задължава НСО да прехвърли автомобилите, с които се вози президентът, към президентската институция. Служителите, които возят държавния глава, ще бъдат преназначени.
Третото предложение, внесено от Златан Златанов от „Възраждане“, предвижда НСО да не пази вече депутатите. Сега обаче има законова възможност при конкретни заплахи за сигурността на народен представител да му бъде назначена охрана от НСО след решение на тричленна комисия, включваща началника на НСО, председателя на ДАНС и главния секретар на МВР.
„През последните години ресурс на НСО се използва необосновано за лидери на партии като Делян Пеевски, Ахмед Доган и Бойко Борисов, без реална необходимост. Това е разхищение на публичен ресурс и създава напрежение в обществото“, обясни Златанов. Неговото предложение получи само 61 гласа „за“.
По време на дебата Николай Радулов от МЕЧ изрази съмнение, че старите автомобили на НСО вероятно ще бъдат прехвърлени към президентската институция. Според него служителите на НСО едва ли ще се съгласят да напуснат първата си категория труд във военизираната служба, за да станат държавни служители и шофьори на „Дондуков“ 2.
Сагата започна през лятото, когато бившият министър на МВР и настоящ депутат от ДПС-НН, Калин Стоянов, обвини Радев, че е използвал твърде голям кортеж във Варна, блокирайки града. Тогава Стоянов предложи да отпадне възможността НСО да вози администрацията на президента.
Президентската институция нямаше собствен автопарк, за разлика от други институции. В знак на солидарност със служителите си, Радев се отказа от личния транспорт и започна да се вози с колата на съпругата си Десислава – Шкода, като НСО продължава да го пази, но с личния му автомобил придружен от джиповете на службата. С тази кола той обиколи голяма част от страната и се срещна с чуждестранни гости.