В навечерието на възможна криза с доставките на гориво по бензиностанциите в Сърбия не се наблюдават опашки, а цените се покачват минимално, оставайки сред най-високите на Балканите, установи проверка на БТА.
Електроинженерът Йован Топалович, на 38 години, баща на две деца и с домакиня за съпруга, не се притеснява от недостиг на гориво. Той планира пътуване до България, където веднага след границата може да зареди на първата голяма бензиностанция.
„От днес до края на седмицата цената на бензина в Сърбия остава 182 динара (1,55 евро), а дизелът се е повишил с 3 динара – 201 динара (1,71 евро). В България обаче горивото е по-евтино“, каза пред БТА Топалович.
Сръбският президент Александър Вучич заяви на извънредно правителствено заседание, че страната има седмица, за да реши какви мерки да предприеме, за да осигури доставки на гориво от рафинерията на сръбската петролна компания НИС, която е под американски санкции, без да се стига до национализация.
Заседанието бе свикано, след като САЩ предоставиха на НИС тримесечен срок да се освободи от мажоритарното руско участие. Банките вече спряха трансакциите с компанията, а единствената рафинерия в Панчево разполага с достатъчно суров петрол само до 25 ноември.
„Решението трябва да бъде взето през следващите седем дни; рафинерията трябва да продължи да работи“, каза Вучич. Той добави, че Сърбия иска да избегне национализация на руски активи и е готова да предложи цена над пазарната, ако преговорите на руската страна с азиатски и европейски партньори се провалят.
Санкционираната „Газпром нефт“ притежава 44,9% от капитала на НИС, свързаната с „Газпром“ компания „Интелиджънс“ държи още 11,2%, сръбската държава – 29,9%, а останалите акции са на дребни акционери.
26-годишната Исидора Антич все още няма намерение да използва автомобила си, но е намерила временно решение, напомнящо за младостта на родителите ѝ, които са преживели санкции в началото на 90-те години в бивша Югославия.
„Родителите ми живеят близо до границата с Босна и Херцеговина – ще ми налеят бензин в туби и ще го използвам, когато ми потрябва“, разказа Антич пред БТА.
„Не знам дали горивото ще стигне, но още не сме в ЕС, а цената ни е почти непосилна с нашите доходи“, каза Ивица Сараиевич, който работи на две места и ще пътува от Белград до Скопие, за да съчетае зъболекарския преглед с купуването на бензин.
Според статистиката, 95 000 души в Сърбия получават минималната заплата от 457 евро за 2025 г. От 1 януари 2026 г. минималното възнаграждение ще достигне 551 евро, а средната месечна нетна заплата през декември 2026 г. е прогнозирана на поне 1147 евро, като до края на 2027 г. се очаква да достигне 1400 евро.
Анализатори прогнозират, че най-слабо засегнати от кризата с горивата ще бъдат жителите на райони близо до границите с България, Северна Македония, Босна и Херцеговина, Хърватия и Румъния, които ще могат да пътуват на къси разстояния и да зареждат в съседните държави.