Европейската комисия е изправена пред едно от най-трудните си решения в областта на транспорта. В следващите 20 дни трябва да стане ясно дали след 2035 г. европейците ще могат да купуват нови автомобили с двигатели с вътрешно горене или континентът окончателно ще премине към изцяло електрически машини, съобщава bTV.
На 10 декември Брюксел трябва да представи своя актуализиран план за ограничаване на емисиите на CO₂ от автомобилите. В същото време все по-често се обсъжда възможността за отлагане или смекчаване на част от мерките.
Баланс между климатични цели и икономическа реалност
Европа вече е договорила забрана за производство на бензинови и дизелови автомобили след 2035 г. – ключова стъпка от Зелената сделка. Производителите са ограничени от строги годишни тавани за емисии, а глобите за нарушаване на нормите достигат милиони евро.
Но индустрията изпитва затруднения. Продажбите на електромобили растат по-бавно от очакваното, а китайските производители печелят все по-голям дял на европейския пазар, подпомагани от сериозни държавни субсидии.
Натиск за промяна
В тази ситуация няколко държави, начело с Германия, настояват ЕК да преразгледа част от вече договорените срокове. Сред идеите са леко отстъпление от крайната дата 2035 г. или позволяване на алтернативи – например автомобили, работещи със синтетични горива, както и по-широко използване на хибридни технологии.
Засега Европейската комисия пази мълчание за детайлите, а окончателният план ще бъде обявен официално на 10 декември.