Проектът на Закон за обществения транспорт ще бъде доразвит с участието на общини, превозвачи и потребителски организации, като основната му философия – поставянето на пътника в центъра – остава непроменена. Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов след среща с автобусни превозвачи и представители на потребителските организации, проведена в рамките на общественото обсъждане на законопроекта.
Представителите на организациите за защита на потребителите подкрепиха закона, подчертавайки, че за първи път от десетилетия се предлага цялостна рамка, гарантираща правата, безопасността и удобството на пътниците. Те отбелязаха, че проектът адресира проблеми, натрупвани с години – от липсата на връзки между различните видове превоз до липсата на ясни стандарти за качество.
Автобусните превозвачи също подкрепиха философията на закона, но предложиха промени за по-ясно разписване на ключови текстове:
-
възлагането на превози между общини да е възможно само при наличие на обща географска граница;
-
авансово предоставяне на субсидии за компенсиране на задълженията за обществен превоз, както при железопътен, воден и въздушен транспорт;
-
уточняване на механизма за клиринг при интегрирани превози;
-
изясняване на връзката между националната и общинските транспортни схеми и механизма за тяхното субсидиране.
„Текстът на Закона е все още проект и публикуван за събиране на мнения от всички заинтересовани страни – общини, превозвачи, институции и граждански организации. Затова удължаваме общественото обсъждане с още 30 дни, а при необходимост – и повече“, заяви Караджов.
Министърът обяви, че ще бъде създадена работна група с експерти от всички страни, която ще прецизира текста на закона и ще започне подготовката на подзаконовите актове за неговото прилагане.
Сред ключовите нововъведения, заложени в проекта, са:
-
единна национална транспортна схема за всички видове превоз;
-
единен електронен билет и мобилен портфейл;
-
координирани разписания между влакове и автобуси;
-
нови стандарти за качество, безопасност, екология и достъпност;
-
превози по заявка за отдалечени населени места;
-
единна интелигентна система и национална точка за достъп до данни.
„Държавата, общините и превозвачите изграждат системата заради гражданите – кръвоносната система на държавата трябва да пулсира като едно цяло, достигащо до най-отдалечените кътчета. Пътникът е в центъра, а ние сме инструментите, чрез които неговите права и удобство ще бъдат гарантирани“, подчерта Караджов.
По време на срещата беше припомнено, че:
-
738 населени места в България са без транспортно обслужване;
-
601 населени места имат недостатъчно или неефективно транспортно обслужване;
-
само 61 населени места разполагат с адекватен обществен транспорт.
„Този закон ще трансформира системата, обвързвайки транспортната услуга с реални показатели – километри, пътникопоток, населени места. Целта е проста: всеки човек да има достъпен и предвидим транспорт, какъвто съществува в развитите европейски държави“, заяви вицепремиерът.
Министерството на транспорта ще продължи срещите с браншови организации, Националното сдружение на общините, експерти и граждански организации, за да се финализира закон, който работи за всички – превозвачи, общини, държава и преди всичко пътниците.