Съдържание
Светът посреща Коледа с празнично настроение, а европейските улици вече са обагрени от светлини, украси и коледен дух. През 2025 г. обаче празничните разходи в Европейския съюз бележат осезаем ръст, повлияни от инфлацията и новите, по-строги изисквания за безопасност на детските играчки.
Очаква се Германия да бъде най-големият потребителски пазар по време на празниците, с прогнозирани разходи от около 85,24 милиарда евро. Следват Франция с 71,65 млрд. евро и Италия с над 43 млрд. евро. Във Великобритания също се отчита увеличение на разходите – с около 3,5% спрямо миналата година, въпреки по-бавния старт на празничния сезон, сочат данни от проучване на PwC.
Какво купуват европейците за Коледа
Сред най-предпочитаните подаръци тази година отново са козметиката, модата и електрониката. В Чехия потребителите харчат най-много за козметични продукти и игри, поляците залагат на бижута и часовници, а италианците инвестират в домакински уреди. В Испания се наблюдава интересна тенденция – все повече хора избират артикули втора употреба, залагайки на устойчиво потребление и оригиналност.
Безопасността на играчките – основен приоритет
През 2025 г. Европейският съвет въведе нови правила за безопасност на играчките, включително дигитален паспорт за проследяване на продуктите и забрана за използване на опасни химични вещества. Според проучване на Toy Industries of Europe, значителна част от играчките, предлагани онлайн, не отговарят на изискванията, което прави контрола особено важен в празничния период.
Празнични покупки с мисъл и мярка
Въпреки повишението на цените заради инфлацията – 2,2% в еврозоната през ноември 2025 г. – потребителите стават все по-внимателни. Данни на Mastercard Economics Institute показват, че хората търсят баланс между празничното настроение и разумното планиране на бюджета, избирайки смислени и стойностни подаръци за своите близки.