С въвеждането на еврото в България от 1 януари 2026 г. родителите могат да подпомогнат най-малките да свикнат с новата валута чрез практични игри, като например „магазин у дома“. По този начин децата се запознават с новите монети и банкноти и започват да ги смятат, обяснява финансовият експерт Наталия Тодорова.
„Сега е отличен момент да направим заедно нова касичка в евро или дори да организираме семейно предизвикателство за спестяване“, казва тя. По думите ѝ е важно децата да разберат, че преминаването към еврото не означава загуба на стойност, а просто нов начин за измерване на парите.
Тодорова препоръчва използването на конкретни примери: „Можем да сравним с дължината – ако една стая е широка 3 метра, това е близо 10 фута. Стаята не се е променила – просто я измерваме по различен начин.“
Джобните пари и практическото обучение
Чрез игри и съвместно пазаруване децата се учат на стойността на парите, планиране, разпределяне на разходите и разликата между нужди и желания. „Важно е да покажем на най-малките как изглеждат новите пари и какво могат да купят с джобните си или с парите от касичката“, посочва експертът.
При по-големите деца смяната на валутата дава възможност за разговори на по-сложни теми – инфлация, спестявания, инвестиции и финансово планиране. Тодорова подчертава, че родителите могат да използват момента и за преглед на собствените си финансови навици и управление на бюджета.
Образователни ресурси за училищата
Относно учебния план Тодорова отбелязва, че учебниците все още не са адаптирани към еврото. За улеснение на учениците тя, съвместно с издателство „Клет“, е разработила безплатни образователни материали за платформата Izzi, обхващащи всички възрастови групи – от 1-и до 12-и клас.
„От началото на учебната година почти всички покани, които получавам за посещения в училище, са свързани с еврото“, казва Тодорова. Целта на ресурсите е да помогнат на децата да мислят критично, да анализират информация и да вземат информирани решения за финансовото си бъдеще.