11 C
Пловдив
петък, октомври 18, 2024

Учениците у нас: Заради бедност по-малко искат висше и кариера

БСДД

43% от българските 15-годишни ученици са удовлетворени от живота си. Бедността обаче най-много влияе върху социално-емоционалните им умения. Намалява амбицията им за висше и успешна кариера.

Това показва единственото по рода си глобално проучване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за социално-емоционалните умения на 15-годишните ученици. Изследването обхваща 21 държави от четири континента, а фондация “Лъчезар Цоцорков” обезпечава включването на България в него. У нас изследването е проведено за 3 г. сред 3012 ученици и 555 учители от 80 училища в цялата страна.

България се движи с тренда на другите държави, но има области, на които трябва да се обърне внимание, каза Йоана Маринова, изпълнителен директор на фондация “Лъчезар Цоцорков”, която представи резултатите на българчетата. В България 65% от учениците са закъснявали за училище поне веднъж за двете седмици преди оценяването. Това е много над средното ниво за другите държави – 48%. 45% от българчетата пропускат учебно занимание в сравнение с 29% при другите.

Средно за България процентът на учениците, които изразяват тревожност, свързана с тестове или училищни задачи и домашна работа, е между 5 и 10% по-нисък от останалите държави. Причината обаче е по-ниската ангажираност.

Едва 71% планират да завършат висше при средно 84%. Като мениджъри се виждат 45% при средно 57%. 40% от учениците у нас признават, че са пушили или пили алкохол поне веднъж в живота си, което е над средната стойност за всички места (17%). 47% пък не закусват през повечето дни, като средната стойност е 37%. Сред обнадеждаващите данни обаче е, че 34% твърдят, че всеки ден имат поне 20 минути физическа активност, което е над средното – 27%.

“Резултатите от проучването са доста тревожещи. Оказва се, че 15-годишните са по-малко любопитни, по-малко творчески настроени от 10-годишните. А смисълът на училището е да добавя умения. Оказва се, че децата губят от уменията”, коментира Андреас Шлайхер, директор “Образование и наука” на ОИСР.

“Социално-емоционалното обучение е много важно за децата особено когато са подложени на жестоко противопоставяне – бедност, социална маргинализация, насилие”, каза вицепрезидентът Илияна Йотова.

 

“Има политики, практики, които се надявам да се прилагат в класните стаи с учениците. Ще осигурим важни аргументи, с които да се ползват правителствата, академичната общност, за да имаме стратегия за устойчиво развитие. Промените са необходими, за да може да създадем едни по-добри общества, а също така и образователната система да бъде по-добра”, каза Димитър Цоцорков, член на УС на фондация “Лъчезар Цоцорков”.

БСДД
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук