Промените в Закона за движение по пътищата, които бяха приети от кабинета „Денков“ по време на последното му заседание, се превърнаха в предмет на голямо вълнение както за политиците, така и за шофьорите. В проекта са включени множество предложения, но без съмнение водачите са най-заинтересовани от тези, които се отнасят до наказанията за нарушения на пътя.
Едно от интересните нововъведения е нарушението „надхвърляне на средната скорост“. Ако то се случи, глобите за шофьорите ще нарастват значително.
Какво означава „превишение на средната скорост“
Камерите на тол системата ще наблюдават за колко време автомобилът изминава определено разстояние. Например, ако разстоянието от Пловдив до Бургас, което е 260 км, е изминато за по-малко от два часа и 20 минути, това означава, че шофьорът е превишил скоростта на движение в определени участъци. Ако пък пропътуваното разстояние е 190 км и е изминато за по-малко от два часа по извънградски път, то водачът подлежи на глоба.
Това предложение е свързано с друго, което е включено в проектопромените – намаляване на максималната скорост на движение по магистралите от 140 км/ч на 130 км/ч. Съответно се предлага да бъде ограничена скоростта и по така наречените скоростни пътища – от 120 км/ч на 110 км/ч. „Безопасността по пътищата се засяга силно от скоростта на движение на превозните средства. Превишената и несъобразена скорост е причина за една трета от ПТП със загинали в Европейския съюз. Според данни на Европейския съвет за транспортна безопасност (ETSC – European Transport Safety Council) всяка година могат да бъдат спасени повече от 2100 човешки живота.
Ако средната скорост на движение по европейските пътища се намали само с един километър в час, това може да доведе до по-голяма безопасност за участниците в движението. В мотивите си към законопроекта министрите посочват, че автомагистралите са проектирани да бъдат значително по-безопасни от другите видове пътища, като разполагат с физическо разделение на движението и лента за принудително спиране.
„Въпреки това средно около 8% от всички загинали в пътни инциденти в ЕС губят живота си вследствие на ПТП, възникнало на автомагистрала. В България, в периода от 2010 г. до 2022 г., по автомагистрали са загинали 561 души. С увеличаването на максимално допустимата скорост на 140 км/ч през 2012 г. и разширяването на автомагистралната мрежа в страната броят на загиналите по тези пътища като дял от всички загинали се увеличава от 3-5% на 9-10%“, посочват от правителството. В допълнение е посочено, че в цяла Европа продължава тенденцията за понижаването на максималната скорост по магистратите, включително до 100 км/ч.
Промените предвиждат и много по-солени глоби за всички нарушители. При липса на „Гражданска отговорност“ шофьорите ще ходят пеша 6 месеца.
Глоба от 50 лв. се предвижда при непускане на мигач, неправилно изпреварване, отнемане на предимство, нарушаване на правилата за движение назад, неспазване на знак, указващ, че навлизането е забранено, за неспазване на „Стоп“, за неправилно паркиране или престой.
Със 100 лева ще бъдат санкционирани шофьорите, които нямат изправен пожарогасител, навлизат в лентата за автобуси, за мръсен и нечетлив регистрационен номер, за липса на детско столче при превозване на дете, за паркиране или престой като втори ред в активна лента за движение, за паркиране на пешеходна пътека, спирка или кръстовище, за липса на колан, за износени гуми, за използване на мобилен телефон по време на движение. Столевка ще коства също работещ двигател, когато колата е паркирана или в престой, освен ако не се налага, също при паркиране на детски площадки, паркове, градини и т.н.
Същевременно шофьорите, които преминават на червено и не устъпват предимство на пешеходна пътека, ще бъдат наказани с глоба в размер на 150 лв.
С 300 лева се предлага да горят водачите, които преграждат път с колата си, които управляват спряно от движение возило, които нямат книжка или им е отнета, също за причинена катастрофа поради несъобразена скорост, неспазване на дистанция или движение на заден ход.
И по-тежките санкции – ако шофьор седне зад волана с над 0,5 промила алкохол в кръвта, то той ще се прости с книжката за 3 години, ще брои и 2000 лв. глоба. Ако се превиши скоростта с над 40 км в населено място – 600 лв. и 2 месеца без книжка. Сумата се увеличава с 50 лв. за всеки 5 км/ч превишение. При повторно нарушение глобите нарастват почти двойно.
Една от тежките санкции е за повторно участие в гонки – книжката се отнема за година и половина, а глобата е 5000 лв.
Ченгета ще ни спират нощем с необозначени коли
Рискова за шофьорите промяна предлагат в Закона за движение по пътищата. Тя гласи, че униформени могат да осъществяват контролните си функции и от необозначени служебни коли на МВР. Контролът може да се извършва и с автоматизирани технически средства и системи.
Сигналите за спиране, които се подават от движещи се необозначени служебни моторни превозни средства, са едновременно светлинен сигнал с проблясваща синя светлина, специален звуков сигнал или постоянно светещ или мигащ надпис „ПОЛИЦИЯ!“, както и текст с указания към водача на български и английски език, или през високоговорителната уредба на колата.
Това, на практика, означава, че шофьорите ще са принудени да спират и посред нощ на необозначени коли, което може и да е опасно. Още повече че самият шофьор ще има съмнения дали е проверяван от истински полицаи. Възможно е и подобна нощна ситуация да предизвика катастрофа.
Всъщност промяната създава много по-лесни условия за спиране на шофьори от страна на униформените. Друг е въпросът как и дали ще се справят с езиковата бариера, ако преследват и/или са спрели чужденец.