11 C
Пловдив
петък, октомври 18, 2024

Новото нормално: Така експерти определят зачестилите турбуленции

БСДД

Три инцидента с кошмарна турбуленция на борда само за седмица завършиха с над 40 ранени и един починал. Новото нормално – така експерти определят зачестилите турбуленции.

Самолет пътува от точка А до точка Б. Излитането било успешно, достигната е необходимата височина и светлините за поставяне на колани за пасажерите са изключени. Изведнъж машината попада в мощна турбуленция.

За по-малко от седмица кошмарните пътувания във въздуха са най-малко три – над 30 души пострадаха на борда на самолет на сингапурските авиолинии от Лондон за Сингапур. Един от пасажерите получи инфаркт и почина, други 30 са ранени и настанени в болница.

След 5 дни стюард, с едва месеца стаж за турските авиолинии работи на полет Истанбул-Измир. Изведнъж самолетът рязко губи височина, а младият мъж е хвърлен към тавана и чупи гръбначен прешлен. Часове по-късно кошмарът се повтаря – този път полетът е на катарските авиолинии от Доха за Дъблин.

– Както си седях, изведнъж самолетът започна да пропада. Наложи се да се хвана за предната седалка, за да успея да си сложа колана. Всичко се случи за по-малко от 20 секунди.

– Връщах се от тоалетната. Сигналът за поставяне на коланите не беше включен. Изведнъж… уоооу. В следващия момент навсякъде се разхвърча храна от подноса. Имаше дори по тавана.

Ранени са 12 души – шестима от тях членове на екипажа.

– Самолетът започна да пропада, една от стюардесите буквално литна във въздуха, след което падна. Всички се паникьосаха, видях, че част от екипажа имаха наранявания, едната стюардеса беше с изкълчена ръка.

Професор Пол Уилямс, експерт по атмосферни влияния от университета в Рийдинг, Великобритания, изучава атмосферните влияния и турбуленцията повече от 20 години. Според него няма никакво съмнение, че климатичните промени оказват пряко влияние върху теченията, в които попадат самолетите:

„Причината е най-вече в покачването на градусите. Знаете – когато се сблъскат студено и топло течение, се получава срез на вятъра и в резултат – турбуленция. От 1979 година случаите на силна турбуленция над Атлантическия океан са се увеличили с 55%.“

Според него, в следващите 30 години случаите на екстремна турбуленция ще стават все повече:

„Очакваме до 2060 година на места подобни инциденти да станат двойно, ако не и тройно повече. Мощната турбуленция е такава, която може да те изхвърли от седалката, ако не си с колан и да причини наранявания.“

За по-безопасно въздухоплаване трябва да се изготвят специални прогнози за турбуленция, а да не се разчита единствено на обичайната метеорологична прогноза, казва още Уилямс. Такива има и в момента, а периодът, в който прогнозите са сравнително верни, е около 18 часа.

БСДД
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук