Футболът и телевизията дълго време бяха неразделни партньори, създавайки незабравими моменти за милиони зрители по света. Един от най-знаменитите моменти в телевизионната история беше финалът на Световното първенство през 1966 г., когато Англия победи Западна Германия пред 32,3 милиона зрители. Това събитие остава най-гледаното телевизионно предаване в британската история и символизира силната връзка между футбола и малкия екран.
Днес, почти шест десетилетия по-късно, медийният пейзаж се е променил до неузнаваемост. Въпреки че се очаква предстоящото Европейско първенство по футбол да привлече голяма аудитория, ерата на такива мащабни телевизионни моменти е на изчезване. TikTok, YouTube и видеоигрите стават новите фаворити на младата публика, изтласквайки традиционната телевизия на заден план.
Медиен анализатор Йън Уитакър подчертава, че Европейското първенство ще бъде важен тест за телевизионните оператори в тази нова реалност. За ITV и BBC, например, турнирът е възможност за възстановяване след рязък спад в рекламните приходи. ITV очаква ръст от 12% в приходите си през второто тримесечие благодарение на мачовете от Европейското първенство, въпреки че този ръст идва от ниска база.
Въпреки големите спортни събития, които привличат значителна аудитория, броят на зрителите намалява. На последното Световно първенство в Катар, загубата на Англия от Франция беше гледана от 19 милиона души – значително по-малко от върховите стойности в миналото. Тази тенденция е особено изразена сред младите зрители, които предпочитат кратки видеоклипове и игри пред дългите телевизионни предавания.
Социалните медии и стрийминг платформите като Amazon Prime и Netflix също играят важна роля в тази промяна. Те се насочват все повече към спортното съдържание, предоставяйки на зрителите нови начини да се насладят на любимите си игри. Amazon Prime вече участва в битката за правата на излъчване на Висшата лига, а Netflix наскоро подписа сделка за излъчване на игри от Националната футболна лига (NFL).
Въпреки това, Поколението Z, свикнало с кратки и бързо променящи се форми на забавление, все по-трудно намира време и желание да гледа 90-минутни футболни мачове. Проучване на Ofcom показва, че младите хора между 16 и 24 години прекарват повече време в YouTube и TikTok, отколкото в гледане на традиционна телевизия. Освен това, компютърните игри стават все по-популярни сред младите, което допълнително намалява интереса към дългите спортни предавания.
В отговор на тези предизвикателства, телевизионните оператори като ITV и BBC се опитват да привлекат младите зрители чрез своите стрийминг услуги и социални платформи. Те предлагат ексклузивно съдържание като документални филми и повторения на класически мачове, в опит да задържат интереса на аудиторията извън 90-те минути на футболния мач.
Въпреки че Европейското първенство може да осигури краткосрочен тласък на телевизионната аудитория, експертите предупреждават, че младата публика вероятно няма да се върне към телевизията със същия мащаб, както преди. Новите поколения ценят социалното съдържание и спортния разказ толкова, колкото и самите мачове на живо. Тази промяна в предпочитанията представлява сериозно предизвикателство за телевизионната индустрия, която трябва да намери начини да се адаптира към новата реалност на зрителските навици.