Висш законодател от ЕС търси изпълнителният директор на „ТикТок“ да се яви пред ниския парламент, за да отговори на въпросите за ролята на платформата в президентските избори в Румъния.
Румънски официални лица са алармирали авторитетния регулатор на ниския съюз в областта на социалните медии за нередности в „ТикТок“ по време на първия тур на местните президентски избори, пише „Политико“
„Националният медиен регулатор Ancom е информирал Европейската комисия (ЕК) още във вторник, че „ТикТок“ не е действал своевременно в отговор на исканията за защита на изборите“, се посочва в съобщение за медиите.
Говорителят на ЕК Томас Рение отговори, че тя е получила искане за започване на официално разследване на ролята на „ТикТок“ в румънските избори съгласно управляващия закон за социалните медии – Закона за цифровите услуги (ЗЦУ).
„Следим отблизо развитието на ситуацията“, заявява Рение и добавя, че ЕС може да започне процедура, ако разполага с доказателства.
„TikTok“ е предложен на всички по-големи обществени натиски, за да предостави сведения за начина, по който се обработва политическото съдържание в Румъния, след като в първия тур на президентския вот в неделя ултранационалистът и проруски настроеният активист Калин Джорджеску спечели неочаквано в първия тур. Услугите за това има отчасти и неочаквани му изход в „ТикТок“. Във вторник високопоставен законодател от ЕС търси изпълнителният директор на „TikTok“, за да се появи пред парламента, за да отговори на въпросите, а румънските неправителствени организации призоваха Комисията да проверят дали „TikTok“ и други платформи спазват европейските закони за социалните медии.
Европейската комисия контролира спазването от страна на „TikTok“ на новия правилник на DSA, който определя правилата за това, тъй като големите онлайн платформи модерират съдържанието, включително в политически кампании.
„Въпросите вече бяха осведомени за вниманието на Европейската комисия … през последните месеци и във вторник отново“, заяви румънският регулатор.
„Длъжностните лица са сигнализирани на „TikTok“ за различни нередности, свързани с незаконно разпространяваното съдържание и са търсени от платформата за предприемане на мерки, за да се уверят, че изборите са проведени в съответствие със законовите условия“, но платформата не е реагирала адекватно, каза още той.
Случаят в Румъния поставя ЕК в трудна ситуация, тъй като като разследването на ролята на „TikTok“ в изборите и гласуването може да се разглежда като намеса в националните избори. Предвижда се румънците да отидат до урните за парламентарни избори този уикенд и за втори тур на президентския вот на 8 декември.
„Комисията не се назначава в националните избори и се стреми да осигури в рамките на вашите компетенции равни условия за всички кандидати“, заяви Рение.
Изследователите сега анализират точно Джорджеску, който събира повече от 370 000 последователи в своя профил в „TikTok“, успя да се използва от незапомненото си изтегляне в социологически проучвания, анализиращи активността около своя онлайн профил.
„Смятахме, че с „ТикТок“ е злоупотребено и че това е станало чрез него и армия от фалшиви акаунти, които са били използвани за неговата кауза“, казва Богдан Манолеа, изпълнителен директор на румънската предизборна група Association for Technology and Internet.
Други посочени като причина и резултат на инфлуенсъри, които не са обозначили съдържанието си като платена реклама. Платената политическа реклама е забранена от „ТикТок“.
Румънският министър-председател Марсел Чолаку се заявява, че финансирането на кампанията на Джорджеску в „ТикТок“ трябва да бъде преразгледано.
„Това е система, не знам доколко е законна, разбрах как е използвана тя. Източникът на финансирането, според мен, трябва да се проследи, „следвайте парите“, посочи той.
В своето изявление говорителят на „TikTok“ в Брюксел Паоло Ганино заяви, че силно спекулативните доклади за румънските избори са неточни и подвеждащи, тъй като повечето кандидати са изградили членство в „TikTok“, а победителите са водили кампания в други цифрови платформи.
Ганино добави, че платформата проактивно си партнира с Избирателната комисия, за да стартира Изборен информационен център в приложението, за да популяризира надеждна информация за изборите сред общността в Румъния. Ние не приемаме платени политически реклами и изискваме от всички да спазваме нашите Насоки за общността, които прилагаме постоянно.