Европейските потребители са като в лабиринт поради пропуски в регламентите за етикетите на храните. Това е един от изводите от доклад на Европейската сметна палата (ЕСП) във връзка с етикетирането на храните в ЕС.
Докладът, направен поради “нарасналия интерес към информацията за храните от страна на потребителите”, проследява правилата за етикетиране в ЕС. Вместо да дават яснота, етикетите на храните често създават объркване – има стотици различни схеми, символи и твърдения, които потребителите трябва да разшифроват, каза Кейт Пентус-Розиманус, член на ЕСП.
Правилата в ЕС изискват на етикетите да има информация за хранителната стойност, алергените и годността на продукта. Производителите добавят свои етикети и символи с цел привличане на клиенти, но според палатата това крие опасности. Например протеинов бар, богат на захари, може да бъде брандиран като “богат на протеини”, което позволява на компаниите да акцентират върху по-приятните характеристики, премълчавайки други, не толкова благоприятни. Има и твърдения, като “подобрява физическата форма”, които не са подкрепени от научни доказателства.
Хранителният сектор на Съюза използва над 200 етикета за устойчивост. Така потребителите лесно могат да се изгубят в лабиринта от етикети на хранителните продукти, казват от ЕСП.