Паника обзе българските „инвеститори“, вложили парите си в британската компания BETL. Компанията обещаваше големи печалби на всеки, който стане собственик на устройства за зареждане на батерии, позиционирани в Китай. Техните ползватели в Азия плащат за услугата да заредят с батерия мобилния си телефон, а парите от печалба отиват по сметките на родните инвеститори.
През вчерашния ден вложителите не са получавали ежедневните си печалби – те споделят, че досега никога не е имало забавяне на финансовите траншове по сметките. От петък сутринта в портфейлите им не са постъпили никакви суми от пари, което ги е накарало да се притесняват.
За ситуацията първи съобщиха от „Капитал“ и „Труд news„. Хората се оплакват, че наред с това не могат и да изтеглят наличните си суми – системата работи така, че за да ги „дръпнат“ трябва предварителна заявка от минимум 24 часа. Срокът за изплащане след заявка максимално стига до 78 часа. В събота и неделя обаче преводи не се извършват, което накара български инвеститори трескаво да чакат понеделник.
Междувременно BETL уверява, че става дума за технически проблем, който скоро ще бъде отстранен. От компанията казват, че ще осигурят безпроблемно напускане на всеки, който се чувства паникьосан и не иска вече да бъде част от тяхното бизнес семейство.
От изявлението на мениджъри в BETL, пуснато преди няколко часа в един от затворените Telegram канали обаче не става ясно как ще бъде уреден въпросът с получаването на парите и дали изобщо ще бъдат изплатени суми на вложителите.
Случващото се прилича на класическо „опъване на чергата“ от страна на компанията, която по начало носи всички белези на финансова пирамида. Доскоро компанията, регистрирана във Великобритания от лице на име Музафар Ахмед Риаз, имаше немалко свои защитници – ранни инвеститори, които са успели да излязат на печалба чрез пренасочването на нови потребители към пирамидата.
В интернет в момента се разпространяват публикации от подигравки с „инвеститорите“, през предупреждения да не се вкарват нови пари в схемата, до видеа, в които промоционално оборудване на компанията бива чупено от недоволни инвеститори (вероятно).
Подобен подход е класическа стратегия за изход на хората, които са най-високо по пирамидата, защото дава възможност за бързо набиране на капитал от тези, на които след това няма да бъде изплатено нищо. Краят на BETL личи и от движенията в някои от крипто портфейлите, свързани с пирамидата. Там първо бяха набрани сериозни суми в рамките на кратко време в първите дни на декември, а след това бяха разпратени към други портфейли – вероятно борси, от които да бъдат изтеглени.
Въпрос с отворен отговор е дали хората, които работеха на местно ниво са били наясно с края на пирамидата. Към началото на деня в петък някои от организаторите от българска страна все още работеха по промоционално коледно събитие, което да се състои на 19 декември в един от големите молове в София. Възможно е местните лица да не са били наясно с плановете на главните организатори, които не се намират в страната и поне за няколко от тях е съмнително дали наистина съществуват.
Нашият сайт използва бисквитки с цел повишаване качеството на престоя Ви. Политика за бисквитки
Функционални
Винаги активен
Техническото съхраняване или достъпът са строго необходими за легитимната цел да се даде възможност за използване на конкретна услуга, изрично поискана от абоната или потребителя, или единствено с цел да се осъществи предаване на съобщение по електронна съобщителна мрежа.
Опции
Техническото съхранение или достъпът са необходими за легитимната цел да се съхраняват предпочитания, които не са поискани от абоната или потребителя.
Статистика
Техническото съхранение или достъп, които се използват изключително за статистически цели.Техническото съхранение или достъп, които се използват изключително за анонимни статистически цели. Без съдебна призовка, доброволно изпълнение от страна на Вашия доставчик на интернет услуги или допълнителни записи от трета страна, информацията, съхранявана или извличана само за тази цел, обикновено не може да се използва за идентифицирането Ви.
Маркетинг
Техническото съхранение или достъпът са необходими за създаване на потребителски профили за изпращане на реклами или за проследяване на потребителя на даден уебсайт или на няколко уебсайта за подобни маркетингови цели.