Фирма изпраща имейли до потребители, в които посочва IP адреса, от който е направена поръчката, и дава възможност на човека или да вземе стоката, или да я върне, като плати дължимите такси за логистика. В противен случай от компанията уверяват, че ще потърсят правата си по съдебен ред, и посочват, че освен стойността на поръчаното и доставката, потребителя ще заплати и направените разноски по делото – държавни такси, адвокатски хонорари, депозити за вещи лица, разноски за ЧСИ. „В случай че сте непълнолетно лице, отговорността ще се потърси от ваш родител/настойник“, пишат още в писмото си, което е озаглавено „Невзета пратка. Необходимо е действие!“. Сигналът до „Ние, потребителите“ подаде вес. „Телеграф“.
Със съобщението се цели потребителят да изпадне в паника, да не може да мисли рационално и много бързо, без да си задава логични въпроси, да изпълни указанията на изпращача. Това е честа практика на измамници, които изпращат стоки, които не сме поръчали, клиентът в суматохата плаща и по-късно разбира, че е взел нещо, което не е поръчвал, но вече няма как да го върне и да си получи обратно парите.
Какви проверки да направите?
– опитайте да идентифицирате търговеца-изпращач на пратката в търговския регистър
– пуснете в търсачка имейла, от който сте получили писмото, за да видите дали ще излезе някаква информация
– ако откриете сайт на фирмата, разгледайте внимателно и вижте има ли данни за търговеца – телефон за връзка, имейл, пощенски адрес, общи условия с процедурата за извършване на поръчки, правото на отказ в 14-дневен срок и на рекламация на стоката до 2 години от датата на покупката
Когато сме извън хипотеза на измама, при онлайн покупки, ако в общите условия е написано, че дължим куриерските такси, ние сме длъжни да ги платим. В случай че не го направим, то търговецът има право да си потърси правата по съдебен ред, като ще трябва да заплатим и съпътстващите разходи.