3 C
Пловдив
четвъртък, януари 16, 2025

Какво предстои за САЩ след забраната на „ТикТок“?

„ТикТок“ ще бъде забранен в САЩ на 19 януари. Собственикът „Байтденс“ (ByteDance) ще обжалва още веднъж решението на Върховния съд, като определи спирането на приложението за противоконституционно. 

В момента 170 милиона американци използват „ТикТок“. За някои той е просто развлечение и убиване на време, а за други е начин да изкарват прехраната си чрез създаване на съдържание в платформата. Забраната ще накара милиони да сменят приложението, като повечето са се насочили към онлайн платформата на „Мета“ – „Инстаграм“.

Някои ще търсят начин за заобикаляне на закона, но това няма да бъде възможно, ако „Гугъл Плей“ (Google Play) и „Епъл Стор“ (Apple Store) го направят недостъпен за изтегляне в региона. САЩ вече предупреди технологичните фирми да са в готовност да премахнат приложението от своите магазини при влизането на забраната в сила.

В „ТикТок“ вече се разпространяват много видеоклипове, които показват на потребителите как да използват VPN (виртуална частна мрежа), което е начин да изглежда така, сякаш се намират в друг регион.

Регионът може да бъде променен на повечето устройства в „Гугъл Плей“ (Google Play) и „Епъл Стор“ (Apple Store), но това ще да наруши условията на ползване на услугата.

Възможно е също така да се инсталира чрез модифициране на устройството, което ще наруши закона за авторското право и крие рискове за защита на данните.

Правителството има множество варианти за спиране на приложението. Например Индия, която забрани „ТикТок“ през 2020 г., нареди на доставчиците на интернет да блокират изцяло достъпа до него.

Експерти също се затрудняват в откриването на решение на проблема. Професор Милтън Л. Мюлер от Технологичния институт в Джорджия, който подаде правно становище в подкрепа на „ТикТок“, заяви, че липсата на яснота докъде САЩ може да разшири правомощията си за прилагане на закона затруднява определянето на това какво ще се случи технически, ако забраната продължи.

Намесата на Тръмп

Доналд Тръмп ясно заяви, че не иска законът да влезе в сила, като поиска от Върховния съд да отложи прилагането му, докато търси политическо решение. Но ако съдиите го одобрят, бъдещият президент няма правомощия да го отмени.

Забраната ще влезе в сила в деня преди Тръмп да се върне на поста си. Като държавен глава обаче може да каже на Министерството на правосъдието да не я прилага.

Приложения – Заместители 

Според данни на „ТикТок“ потребителите му прекарват средно по 51 минути на ден в приложението.

„Забранете „TикТок“ или направете приложението по-малко използваемо и това ще създаде огромна възможност за големите му технологични съперници“, казва Жасмин Енберг, анализатор в Insider Intelligence.

„Инстаграм Рийлс“ (Instagram Reels) и „Ютуб Шортс“ (YouTube Shorts) са най-естествените заместители за потребители, създатели и рекламодатели“, казва тя.

„Фейсбук“ също би могъл да се възползва, въпреки че Енберг казва, че подобно на всички платформи „Мета“, противоречивите промени на Зукърбърг, могат потенциално да намалят привлекателността ѝ.

Потребителите водят след себе си рекламодатели – така че забраната може да бъде голям финансов стимул за тези платформи.

„Главните маркетингови директори, с които разговаряхме, потвърдиха, че ще пренасочат своите инвестиции към „Мета“ и „Гугъл“, ако вече не могат да рекламират в „ТикТок“ – това е същото поведение, което наблюдавахме в Индия“, каза главният анализатор на „Форестър“ (Forrester) Келси Чикеринг.

Сред другите потенциални победители е „Туич“ (Twitch), която се прочу с живи връзки – популярна функция в „ТикТок“. Туич е добре познат най-вече на геймърите, въпреки че продължава да се разраства и с друго съдържание.

Все пак някои смятат, че нито едно съществуващо приложение не може да замени истински „ТикТок“ заради функцията „ТикТок Шоп“ (TikTok Shop), която позволява на потребителите да купуват продукти директно от видеоклиповете и печели много пари за американските потребители.

Крейг Аткинсън, главен изпълнителен директор на агенцията за дигитален маркетинг „Коуд3“ (Code3), заяви, че няма пряк конкурент, към когото хората да могат лесно да преминат – и отбеляза, че агенцията е подписвала нови договори с клиенти за изграждане на кампании в „ТикТок Шоп“ още през декември.

Вероятност за нов купувач

Досега „Байтденс“ твърдо заявяваше, че не се обсъжда продажбата на активите на компанията в САЩ, но потенциалните купувачи продължават да се редят. Във вторник „Бумеранг Нюз“ (Bloomberg News) съобщи, че фирмата разглежда възможността за продажба на милиардера Илон Мъск, въпреки че оттогава „Тик Ток“ определи това като „чиста измислица“.

Бившият министър на финансите на Доналд Тръмп Стивън Мнучин и бизнесменът милиардер Франк Маккорт са сред тези, които по-рано са изразили интерес към закупуването ѝ.

Има и още по-ляв и значително по-малко сериозен купивач. Най-големият ютубър в света „Мистър Бийст“ (MrBeast) твърди, че вече е в играта за сключване на сделка, след като милиардери са се свързали с него по този въпрос.

Той има значителен финансов стимул да се опита да спаси приложението, защото има повече от 100 млн. последователи в приложението.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук