9 C
Пловдив
събота, януари 25, 2025

Шокиращи злоупотреби със здравното ни досие

Само за година – стотици сигнали до здравната каса от хора, които са проверили електронното си здравно досие и са видели злоупотреби – фиктивни прегледи и болнично лечение.

Достъпът до здравното ни досие беше улеснен в края на миналата година и вече става за секунди през телефона. Безплатно е. Ако нямаме електронен подпис – достъп се получава  в офис на здравната каса, на Районната здравна инспекция или на Информационно обслужване.

След това с един клик на телефона проверяваме всичко за здравето ни.

Информация за прегледите, които са ни правени, изписаните рецепти, изследвания, ваксини, на какви профилактични прегледи имаме право. И, ако има информация, която не отговаря на истината, можем да подадем сигнал.

През миналата година това са направили 234 души. Най-много са сигналите срещу лекари-специалисти, на второ място срещу лични лекари и на трето болници.

През миналата година Ирина става майка. Първоначално е следила бременността си при един лекар, но в последствие се прехвърля при друг. А след раждането с изненада вижда в здравното си досие, че първият лекар е отчел два прегледа с нея, които реално не са извършени.

Единият дори е отчетен в ден, в който жената е в болница, за да роди.

„Тези прегледи не са осъществявани. В единия случай съм била в интензивно отделение след раждане, а в другият – бях след като съм родила, вкъщи с малко бебе“, казва пред bTV Ирина Пъргова.

Ирина изпраща сигнал до здравната каса. А проверката потвърждава, че прегледите не са извършени. Лекарят, който е отчел прегледите и е получил за тях пари от касата, е д-р Полина Геловска. Тя работи в Медицински център „Лора“. Не пожела да застане пред камера, а собственикът на центъра обясни, че отчитането вероятно е станало „случайно“.

„Всъщност тя съзнава, че е било грешка да отчита този амбулаторен лист, признава си за грешката, за което си понася и наказанието от здравната каса, което не сме се опитвали да оспорим“, обясни д-р Виктория Николова, собственик на МЦ „Лора“.

Здравната каса е прекратила договора си с лекаря. Наложила е и финансова неустойка за медицинския център. Парите от двата прегледа са върнати на касата. Половината от сигналите през миналата година са завършили именно с най-тежката санкция – прекратяване на договора с касата.

„По този начин се подобрява контрола по отношение на публичните средства с активното участие на гражданите. Вие сте 4-ата власт, а те са петата власт – имат този инструмент, с който да осъществяват контрол и да имат активна позиция“, казва Станимир Михайлов, управител на НЗОК.

До момента 285 000 души са изтеглили мобилното приложение на електронното здравно досие. Половината от тях го ползват активно. Предстои да се разработи възможност директно през приложението да се подават сигнали при нередност.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук