Дискусията „за“ или „против“ изграждане на естакада на булевард „Копривщица“ набира скорост. Мнозина я искат, други, които са предимно живеещите в близост – не. Особено намерението да бъде вдигната линията във въздуха среща отпор от хората, чиито жилищни блокове са от двете й страни. „Сега, като минава влак, всичко се тресе, а си представете да я повдигнете – шумът ще е оглушителен и никакви шумоизолиращи прегради няма да могат да го „погълнат“, категорични са хората от булевард „Копривщица“. И предупреждават с протести, ако се пристъпи към реализацията на проекта.
Мнение за естакадата изказва и инж. Симеон Евтимов, което публикуваме.
Както на целия свят е известно, Пловдив е уникален град в културно-исторически аспект. Транспортните проблеми на града обаче не са уникални и аналогии могат да се намерят във всяка урбанизирана територия на различните континенти.
Неотдавна американският град Колумбия в щата Южна Каролина получи 204 милиона долара федерално финансиране за проект за разделяне на автомобилния трафик от железопътния по една от градските магистрали. Средствата от федералният бюджет за този проект са заделени целево за „подобряване на железопътната експлоатация и транспортната свързаност, като същевременно се облекчат задръстванията по градската улица и околните райони, свързани с честотата на железопътното движение“. Основанията за ползване на федерални средства за проекта са законово заложени в общонационалното значение на железопътната инфраструктура, която в конкретния случай се използва в обществен интерес от две частни компании за товарни превози. Общата прогнозна стойност на проекта е между 275 и 300 милиона долара, като окончателният размер ще зависи от избора на одобрения вариант. Останалата част от финансирането трябва да се осигури от бюджетите на града, окръга Ричленд и щата Южна Каролина, след като бъде избран един от трите предложени проектни варианта. Предстои през април т. г. да се направи екологична оценка и до края на юни да се даде зелена светлина за изпълнението на проекта. Очаква се строителството да продължи не повече от 24 месеца.
Какви са алтернативите? Едната предлага обединяване на линейната инфраструктура на двете жп компании с нови релсови естакади в някои от местата на пресичане с автомобилната магистрала и понижаване нивото на улицата на същите места; разширяване на съществуващи жп мостове за разполагането на допълнителни коловози; и запазване на железопътния достъп на нивото на улицата до индустриалния коловоз, разположен в зоната на проекта. Втората, която всъщност е вариант на първата, предлага обединяване на по-големи участъци от линейната инфраструктура на двете жп компании и изоставяне на други участъци, но със запазване на достъпа на улично ниво до важния индустриален коловоз. Третата предлага решения с автомобилни естакади над железопътните линии, както и минимални промени в съществуващите жп линии с подобряване на пешеходния достъп. Към настоящия момент нито един от вариантите в Колумбия не е обявен за безумен, нито са регистрирани протести срещу шума от железницата или срещу височината на естакадите.