От 1 април 2025 г. Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) ще започне да извършва контрол върху издаването и изпълнението на електронните предписания в реално време. Това е резултат от проведени работни срещи между НЗОК, Българския лекарски съюз (БЛС), Българския фармацевтичен съюз (БФС), Министерството на здравеопазването (МЗ) и „Информационно обслужване“ АД. От НЗОК съобщават, че тестовият период на новата функционалност ще започне в рамките на две седмици.
Как ще се промени системата?
Новата мярка има за цел да подобри качеството на обслужване на пациентите, които се нуждаят от терапия, реимбурсирана от НЗОК. Контролът в реално време ще позволи на касата да осъществява превантивен мониторинг, преди да се извърши плащане, което ще доведе до по-ефективно разходване на публичните средства. Единствено проверката по верификация ще остане последваща, поради възможността за реактивация на опаковките в рамките на 10 дни след отпускането.
Предимства за пациентите и аптеките
С новата система изпълнителите на извънболнична медицинска помощ и аптеките ще получават в реално време информация за достоверността на електронните предписания. Това ще предотврати грешки, ще ускори процеса на отпускане на лекарства и ще намали риска от злоупотреби.
Интеграция с електронната система за лекарствата
За да бъде ефективен новият контролен механизъм, е необходима пълна интеграция на софтуерите на всички участници със Специализираната електронна система за проследяване и анализ на лекарствените продукти (СЕСПА). Това ще подпомогне общопрактикуващите лекари при изписването на лекарства, като се гарантира тяхната наличност в аптечната мрежа.
Новите правила са част от усилията на НЗОК за модернизация на здравната система и гарантиране на прозрачност при разходването на публични средства.