Пратките при онлайн пазаруване ще поскъпнат не само заради готвените мита от ЕС и САЩ, но и заради поредното увеличение на цените от двете водещи куриерски компании у нас – „Еконт“ и „Спиди“. От 1 март те отново актуализират тарифите си, като това се превърна в ежегодна практика, обяснявана с икономическите условия и стремежа към „по-добро обслужване на клиентите“.
Промени в тарифите на „Спиди“
От официалното съобщение на „Спиди“ става ясно, че за най-популярните пратки – тези до 7 кг, тарифата вече ще се изчислява не по обем, а според реалното тегло. Например, изпращането на пухена завивка и възглавница ще бъде по-евтино, но ако пратката съдържа буркани с мед, ще излезе по-скъпо. Според компанията това ще улесни онлайн търговците, тъй като ще има по-прозрачно ценообразуване.
Допълнителни промени:
- Наложеният платеж по банков път леко поскъпва – от 0,6% на 0,7% без ДДС, но минималната такса от 0,50 лв. остава без промяна.
- Палетните пратки за вътрешни и международни доставки ще бъдат с 10% по-скъпи, за да отговорят на засилените изисквания за транспортиране на пратки с висок фискален риск.
- Промоциите за пратки до 3 кг от офис до автомат (под 2,50 лв. без ДДС) ще останат валидни до 30 април, както и отстъпките за международни доставки.
„Еконт“ вдига цените с 8%
За разлика от „Спиди“, „Еконт“ директно обявява, че услугите им в България, Гърция и Румъния ще поскъпнат средно с 8%. Допълнителните услуги като наложен платеж и обявена стойност обаче остават без промяна.
Компанията мотивира увеличението с повишаващите се разходи за горива, толтакси и икономическата нестабилност. „Стремим се да предоставим лична грижа за вас и вашите пратки. Промяна на цените с 8% означава, че на всеки лев трябва да добавите 8 стотинки“, уточняват от „Еконт“.
Постоянно нарастващи цени
През последните пет години цените на куриерските услуги в България непрекъснато се покачват.
- През 2020 г. тарифите на „Спиди“ се увеличиха заради новите толтакси.
- През 2021 г. „Еконт“ вдигна цените с 1-8% заради ръста на горивата.
- През 2022 г. „Еконт“ добави такса „Пътни условия“, която доведе до ново поскъпване с 14-20%.
- През 2023 и 2024 г. тенденцията на покачване продължи, като и двете компании редовно актуализираха тарифите си.
Доминиращият пазар на куриерите
По данни на Комисията за регулиране на съобщенията за 2023 г. пазарът на неуниверсалната пощенска услуга, в който попадат куриерите, е доминиран от „Еконт“ (39,9%), „Спиди“ (33,8%) и „DHL Express България“ (7,6%). Всички останали компании държат едва 18,7% от пазара.
Общите приходи в сектора възлизат на 801 млн. лв., като 91,6% от тях идват именно от куриерските компании. За сравнение, „Български пощи“ държат едва 1,6% от пазара на доставки, въпреки че също предлагат неуниверсални пощенски услуги.
Онлайн търговията движи растежа
През 2024 г. куриерските услуги продължават да бележат ръст, основно благодарение на онлайн търговията. Отчетите на „Спиди“, която е публична компания, показват 17,1% ръст на приходите до 357,5 млн. лв.. Нетната ѝ печалба за 2024 г. възлиза на 42,475 млн. лв., което е увеличение спрямо 2023 г.
Въпреки че поскъпването на доставките натоварва потребителите, онлайн покупките остават все по-предпочитан начин за пазаруване. Това означава, че въпреки увеличените цени, куриерските компании продължават да се разрастват и да доминират пазара.