България отново е начело на мрачната статистика за най-много загинали при пътни инциденти сред всички страни в Европейския съюз, сочат последните данни.
За справяне с проблема у нас беше създадена временна парламентарна комисия, която ще предложи конкретни законодателни промени.
Но как се борят с нарушенията и опасното шофиране в други европейски държави?
Солени глоби и строги мерки в чужбина
В съседна Гърция, например, неспазването на знак за забранен обратен завой се наказва с 700 евро глоба, сваляне на регистрационните табели за 60 дни и отнемане на шофьорската книжка за 20 дни.
Ако скоростта по магистралата надхвърли 150 км/ч, санкцията е 350 евро и отнемане на книжката за 90 дни.
В Германия превишаването на скоростта в населени места може да струва на нарушителя до 800 евро, в зависимост от степента на превишението, като в някои случаи книжката се отнема за до три месеца.
В Обединеното кралство глобите са още по-сериозни – при превишена скорост санкцията е 1000 паунда, а ако нарушението е на магистрала – до 2500 паунда.
Шофьорите за агресията на пътя
Българските шофьори често се сблъскват с опасни ситуации – засичане, неспазване на дистанция и изпреварване в забранени зони. Едно от най-често срещаните явления е присветването с фарове, за да се освободи лявата лента на магистралата.
„Във Франция и Англия има глоби за безпричинно движение в лявата лента или за неоправдано бавно каране на магистрала. Присветването с фарове само по себе си не е нарушение, но често става изключително изнервящо“, коментира Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики пред bTV.
Необходим ли е нов Закон за движение по пътищата?
Вече са внесени конкретни предложения във временната парламентарна комисия за пътната безопасност. Експерти настояват за изцяло нов Закон за движение по пътищата, тъй като сегашният е в сила още от 1998 година.
Докато България търси работещи решения, опитът на останалите европейски страни показва, че строгите санкции и ясните правила са ключът към по-безопасен трафик.