Министерството на образованието и науката публикува концепция за промяна на учебните програми. Те са стъпка в положителна посока, но следва да се съсредоточат повече върху ученето и резултатите от него, а по-малко върху възпитанието и дисциплината на учениците.
Необходимост от промяна в учебните програми
Министерството правилно е оценило необходимостта от промяна в учебните програми. Резултатите от международни изследвания на качеството на образованието показват влошаване, което е особено видно в прогимназиалния етап на обучение. Част от този упадък се дължи на качеството на самите учебни програми. Въпреки че има и други фактори, е от съществено значение да осъзнаем, че тези програми трябва да служат най-вече на учениците, а не на учителите, директорите, синдикатите или други участници в образователната система.
Цели на новите учебни програми
Предложените характеристики на новите учебни програми – те да бъдат базирани на компетентности, насочени към умения и с по-леко съдържание – са важна стъпка към подобряване на учебната среда. Насърчаваме министерството да продължи усилията в посока оптимизиране на учебното съдържание, като се отдели повече време за упражнения и се наблегне на постигане на по-добри резултати за “средния” ученик.
Подкрепяме целите, изложени в концепцията, които включват подготовката на учениците за живота и променянето на културата от заучаване към функционални знания. Въпреки това, не подкрепяме засилването на възпитателната функция на училището. Възпитанието не трябва да бъде централна функция на образователната система. То може да бъде естествен страничен ефект от добре организирания учебен процес, но не трябва да замества основната цел на образованието.
Препоръки за подобрения в концепцията
-
Система за оценка на резултатите
Учебните програми трябва да предоставят възможност на вземащите решения да проверяват дали образователните цели са постигнати. Необходимо е да се въведе система за оценка на резултатите на ниво училище, която да показва какви са ефектите от промените и дали тези резултати са постигнати. Измерването на резултатите на ниво училище трябва да позволява изчисляване на образователната добавена стойност, като се вземат предвид различните стартови позиции на учениците. -
Ясно дефинирани цели и измеримост
Учебните програми трябва да включват ясни и количествено измерими цели за всеки образователен етап. Учителите трябва да знаят точно какво се очаква от тях, за да могат да насочват усилията си към постигането на тези цели. -
Свобода за учителите
При наличието на ясни цели, учебните програми могат да предоставят насоки за постигането им, без да ограничават учителите в избора на учебни средства, материали и методи. Свободата на учителите е ключова за успеха на образованието. Рамковите програми трябва да се разбират като възможност за учителите да изберат подходящите начини за постигане на образователните цели. -
Мерки за училища с проблеми в постигането на цели
Нужно е да се концептуализират мерки, които да помогнат на училища, изпитващи трудности в постигането на образователните цели. Това не трябва да означава наказания, а създаване на механизъм за ранно откриване на проблеми и осигуряване на допълнителна подкрепа, като ресурси, време и усилия. -
Подкрепа за учителите
Без добре подготвени учители, които получават постоянна подкрепа, никаква промяна в учебните програми няма да бъде успешна. Увеличаването на възнагражденията е важен аспект, но също така трябва да се осигури свобода за вземане на решения в класната стая и отговорност за постигнатите резултати.Нека си припомним думите на Плутарх: „Ученикът не е съд, който да бъде запълнен, а факел, който да бъде запален.“ Надяваме се, че новите учебни програми ще позволят това да се случи за всяко дете.