Още един голям инфраструктурен проект в България се задвижва – тунелът под Шипка, замислен преди повече от 120 години, най-после ще има готов технически проект до края на годината. Ако бъде одобрен, строителството може да започне още през 2024 г.
Това става ясно от писмен отговор на регионалния министър Иван Иванов на депутатски въпрос, зададен от Любен Иванов (ПП-ДБ).
По договор от 2022 г., строителните дейности по обходния път на Габрово, включващи и тунела, трябваше да продължат 3,5 години. Впоследствие обаче с анекс беше добавена още една година, което отложи крайната дата. Ако няма нови забавяния и държавата издаде разрешително за строеж, историческият тунел трябва да бъде завършен през 2029 г.
Тунелът ще бъде с дължина 3,2 км и ще бъде най-дългият пътен тунел в България. Проектът включва и четири по-малки тунела с дължина между 90 и 290 метра, както и обходен път на Габрово и трасето до тунела – общо 10,5 км.
Изготвянето на техническия проект също се забави. По първоначален план той трябваше да бъде готов преди година, но при служебното правителство на Гълъб Донев Министерството на регионалното развитие и благоустройството откри грешки в парцеларния план, което наложи удължаване на срока с още една година. Основният проблем се оказаха неточности в кадастралните карти на Габрово и Стара Загора, които временно спряха проектирането през лятото на 2023 г.
Освен това, проектантите са установили, че в зоната около входа на тунела липсва достатъчно пространство за отчуждаване на земи и изграждане на пътната инфраструктура.
Допълнително забавяне дойде от новия план за управление на природен парк „Българка“, приет през 2022 г. по време на кабинета „Петков“, който частично засягаше трасето на пътя до върха. Община Габрово обжалва плана в съда, а след съдебни решения на всички инстанции той беше окончателно отменен през 2024 г. В момента остава спорен въпросът дали издадената екологична оценка на проекта остава валидна или трябва да бъде актуализирана.
Всички тези детайли не са споменати в писмения отговор на министъра, но от него става ясно, че финансирането на тунела ще бъде осигурено по Оперативна програма „Транспортна свързаност 2021-2027“, която позволява работа по проекта и разходване на средства до края на 2029 г.
Идеята за тунела под Шипка многократно е била близо до реализация, но винаги е била спъвана от различни икономически и политически интереси. Още през 1897 г. габровци и казанлъчани започват активна борба за железопътен тунел, който да свърже Северна и Южна България. Подкрепян от габровските депутати и от Иван Вазов, който е народен представител от Казанлък, проектът обаче среща съпротивата на френски концесионери на мините в Кръстец, които настояват железницата да мине през Тревненския Балкан – трасе, което е далеч по-сложно, скъпо и нефункционално.
Днес, повече от век по-късно, тунелът под Шипка най-накрая е на крачка от реализиране. Същевременно беше размразено строителството на магистрала „Хемус“ и трасето Велико Търново – Русе, което допълнително ще подобри транспортната свързаност в Северна България.