20 C
Пловдив
сряда, април 16, 2025

Първа стъпка към по-безопасни пътища: Парламентът намалява разрешената скорост по магистралите

След поредица от тежки катастрофи, включително трагичния инцидент в Плевенско, при който загина 12-годишно дете, Народното събрание одобри на първо четене пет законопроекта за промени в Закона за движение по пътищата. Основната цел на измененията е ограничаване на пътния травматизъм чрез по-строг контрол, модерни технологии и по-високи санкции.

Какво предвиждат предложенията?

Законопроектите бяха внесени от различни парламентарни сили – ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ (с отделни проекти от Явор Божанков и Божидар Божанов), „Възраждане“ и Министерския съвет. Сред основните мерки се открояват:

  • Намаляване на максималната скорост по автомагистралите от 140 на 130 км/ч.

  • Засичане на средна скорост с тол-камери.

  • Създаване на зони с ограничение до 30 км/ч в градска среда.

  • Засилен контрол чрез видеонаблюдение и използване на общински камери.

  • Промени в електронните фишове и публичност на системни нарушители.

  • Нов режим за младите шофьори, които да могат да управляват МПС на 17 г. с придружител.

Предложенията на ГЕРБ-СДС: Камери, общински контрол и реинвестиране на глоби

От ГЕРБ-СДС настояват камерите на общините да се използват не само за видеонаблюдение, но и за установяване на средна скорост. Предложението включва възможност част от глобите, наложени на нарушители, да постъпват в общинските бюджети, което според партията ще стимулира местната власт да инвестира в пътна безопасност.

ПП-ДБ: Фокус върху електронните фишове и отворени данни

Божидар Божанов и колеги предлагат автоматизирано издаване на електронни фишове, без човешка намеса, както и мерки срещу шофьори, които системно избягват получаването им. Нарушителите ще бъдат спирани от движение. Предвижда се също създаване на публична система с отворени данни за ПТП, както и публикуване на информация за системни нарушители.

Министерски съвет: Намаляване на скоростта и обучение под надзор

В предложенията на МС фигурират редица строги санкции – например:

  • Глоба от 600 лв. и отнемане на книжката за два месеца при превишение над 40 км/ч в града;

  • Глоба от 700 лв. и лишаване от право на управление за три месеца при превишение над 50 км/ч извън града.

Интересна новост е възможността 17-годишни младежи да управляват автомобил с придружител – идея, вдъхновена от практики в други държави с цел натрупване на опит под надзор.

„Възраждане“: По-бързо разпродаване на задържани коли

От партията настояват Националната агенция за приходите да има по-голяма свобода да реализира по-бързо задържаните автомобили на шофьори, заловени под въздействието на алкохол или наркотици.

Явор Божанков: Правата на гражданите и тестовете за наркотици

Божанков и съмишленици предлагат законови корекции, които да отчитат възможността за фалшиво положителни резултати при наркотестове, причинени от медикаменти. Според тях санкциите не трябва да влизат в сила преди доказване на вина чрез кръвна проба. Предвижда се временно административно отнемане на книжка до 72 часа, без окончателна санкция, докато се чака резултатът.

Дебатите: Страстни сблъсъци и разнопосочни позиции

Дискусиите в пленарната зала бяха напрегнати. Георги Кръстев от ГЕРБ-СДС заяви, че законодателството трябва да гарантира неотменимост на наказанието:

„Когато някой наруши правилата, трябва да знае, че ще понесе последиците – това е възпиращата сила на закона.“

Калин Стоянов от ДПС-Ново начало подчерта нуждата от реална събираемост на глобите:

„Не е нормално за едно и също нарушение у нас глобата да е 50 лв., а в Гърция – 150 евро и отнемане на книжката.“

Ивайло Чорбов от „Възраждане“ отправи критики към предложенията на Божанов и Божанков, заявявайки, че това би „легитимирало“ шофирането под въздействие на наркотици.

Ремзи Осман от ДПС изрази притеснение от идеята 17-годишни да шофират с придружител:

„При инцидент, паниката може да доведе до още по-сериозен инцидент.“

Кирил Веселински от партия МЕЧ обвини институциите в повърхностен подход:

„Става въпрос за козметични промени – изпират съвестта си, но не решават проблема.“

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук