От 1 юни 2025 г. хартиената трудова книжка ще бъде официално заменена с дигитален еквивалент – Единният електронен трудов запис (ЕЕТЗ), който ще се поддържа от Националната агенция по приходите (НАП).
Новата система ще обедини два съществуващи до момента регистъра – индивидуалните трудови книжки и уведомленията, които работодателите подават при промени в трудовите правоотношения. Това обясни адвокат Николай Стоянов от Отдел „Правна закрила на труда“ към КНСБ.
До 1 юни работодателите са длъжни да нанесат в хартиената трудова книжка пълния трудов стаж на служителя. След тази дата хартиената версия ще излезе от употреба, но следва да бъде съхранявана, тъй като служи като доказателство за професионалния път и придобития стаж до въвеждането на електронния формат.
ЕЕТЗ ще съдържа досега познатите данни от трудовата книжка, но и допълнителна информация – например за ползвания платен годишен отпуск. Данните за трудовото възнаграждение няма да бъдат публично видими, за да се даде възможност на работника да договаря свободно бъдещо възнаграждение при нова работа.
При регистрация в Бюро по труда информацията, призната за трудов стаж, ще се въвежда директно от съответните държавни институции.
Достъп до електронната трудова книжка ще имат всички работници и служители, най-вероятно чрез Персонален идентификационен код (ПИК), който вече се използва за електронни услуги на НАП. При необходимост ще може да се изготвя и официална разпечатка на данните.
С отпадането на хартиения документ ще се избегнат съдебни спорове, свързани с умишлено невръщане на трудовата книжка от страна на работодателя. В същото време, обаче, ще се носи отговорност за неточно или некоректно попълнена информация в електронния запис.