Здравноосигурителната книжка е официален документ, който удостоверява здравноосигурителния статус на лицето в системата на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК). Тя съдържа информация както за осигуреното лице, така и за общопрактикуващия лекар (личния лекар), към когото то е регистрирано.
Издаването и разпространението на здравноосигурителните книжки се осъществява от НЗОК чрез районните здравноосигурителни каси (РЗОК). Всяка РЗОК е организирала процедури за предоставяне на книжките на гражданите.
Какви документи са необходими при издаване на здравноосигурителна книжка за дете?
При подаване на заявление за здравноосигурителна книжка за дете, родителят или законният представител трябва да предостави:
-
личен документ за самоличност;
-
акт за раждане на детето;
-
данни за детето, включително ЕГН.
В случай че родителят не може лично да подаде заявлението, това може да бъде направено от упълномощено лице. Изисква се представяне на обикновено пълномощно (без нотариална заверка) и копие от личната карта на упълномощеното лице.
Предоставянето на лична карта при подаване на заявлението гарантира сигурното и безспорно идентифициране на заявителите.
Издаване и заверка на здравноосигурителната книжка
При първо издаване здравноосигурителната книжка е безплатна. След получаването ѝ тя трябва да бъде представена на избрания общопрактикуващ лекар, който я заверява и вписва данните за регистрацията на пациента.
Заявлението за издаване на здравноосигурителна книжка се подава в районната здравноосигурителна каса по избор на личния лекар на детето, уточняват от НЗОК.