Съгласно Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), всеки здравноосигурен гражданин има право да подаде жалба до директора на съответната Районна здравноосигурителна каса (РЗОК), ако не е доволен от получената медицинска помощ.
От Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) напомнят, че жалбата трябва да съдържа описание на случая и да се основава на поне едно от следните нарушения:
-
Медицинска дейност е отчетена, но реално не е извършена;
-
Качеството на оказаната помощ не отговаря на стандартите, разписани в Националните рамкови договори;
-
Отказан е достъп до медицинската документация;
-
Пациентът е заплатил на лечебното заведение или зъболекаря сума, за която няма правно основание.
Съгласно чл. 8 от Националния рамков договор за медицински дейности (2023–2025 г.), жалбата трябва да бъде подадена в рамките на 7 дни от установяване на нарушението.
По данни на НЗОК, разглеждането на сигнали и жалби се извършва в срок до два месеца от подаването, както е регламентирано в чл. 72, ал. 8 от ЗЗО. След приключване на проверката, жалбоподателят получава писмен отговор с резултатите от нея.