Идеята за въведенето на нов предмет в училищата – „Добродетели и религии“, предизвика бурни реакции сред родители и различни организации, които излязоха на протест пред Министерството на образованието и науката. Новият предмет се превърна в ябълка на раздора в образователната сфера и предизвика сериозни дебати относно подхода към религиозното и морално възпитание на учениците.
В някои училища, например, религиозното образование не е новост. Учители като д-р Николинка Климукова, преподавател по „Източно православие“, водят часове по религия и активно включват морални ценности в обучението. Според д-р Климукова, въпреки религиозния характер на предмета, той успява да научи учениците на добродетели.
„Часовете ни започват с молитва – понякога с две. Едната е „Отче наш“, а другата – „Молитва преди учение“. Молим се за добри неща, като уточнявам, че всеки ученик може да се включи по желание. Който не иска, не казва молитвата“, сподели д-р Климукова пред NOVA.
Новият предмет „Добродетели и религии“ ще бъде въведен на основата на съществуващия курс „Религия“, като ще обхваща три основни програми: „Източно православие“, „Ислям“ и новата програма, която ще се фокусира върху ценности и добродетели. Въпросът, който обаче възниква, е как учителите ще се справят с преподаването на различни религиозни и светски дисциплини в рамките на един учебен предмет.
„За колегите ще е наистина трудно да преминават от една програма на друга“, отбеляза Борис Русев, учител по история в 31 СУЧЕМ „Иван Вазов“ в София.
„Практически не ми е ясно как ще се случи това. Не виждам лесен начин за осъществяване на такава адаптация“, допълни д-р Климукова.
Въпреки тези неясноти, някои учители изразиха готовност да се справят с новия формат на обучението. „Аз като учител, който ежедневно работи с деца и винаги се стремя да бъда по-различен и по-добър, съм готова да проведа такъв курс“, заяви Силвия Пейчева, начален учител в ОУ „Св. Св. Кирил и Методий“ в Горна Оряховица.
Учителите обаче са единодушни, че при добра подготовка и добре разработени програми ще се намери начин за успешното интегриране на новия предмет в учебния процес.
„Трудно ще бъде, но като учители сме свикнали да се адаптираме към новите условия. Това е част от нашата професия“, заяви Борис Русев.
„Училището играе важна роля не само в обучението, но и във възпитанието на децата. Формирането на ценности като доброта и честност, както и религиозно възпитание, е изключително важно“, добави Силвия Пейчева.
Множество родители и организации обаче не споделят тази гледна точка. От Асоциация „Родители“ изразяват сериозни притеснения относно качеството на преподаването в резултат на краткосрочно обучение на учителите по три различни програми. Според тях съществува риск, че предметът ще комбинира две религиозни програми и една светска, което може да наруши принципа на светското образование в училищата.
„Не можем да приемем, че един предмет ще обединява различни религии и светски елементи. Това ще наруши принципа на светското образование и ще доведе до объркване сред учениците“, заявиха от Асоциация „Родители“.
Съществуващото разногласие поставя въпрос за бъдещето на този нов предмет и как ще бъде реализиран в различните училища, като основният акцент остава върху баланса между религиозното и светското образование и ефективността на преподаването на ценности.