14 C
Пловдив
понеделник, май 12, 2025

Gen Z без махмурлук: Защо младите обръщат гръб на алкохола

По-малко партита, повече екрани – и почти никакви пари.

Ако попитате шеф на алкохолна компания защо младите от поколението Z обръщат гръб на чашката, вероятно ще чуете някое удобно клише: „Интересуват се от здравето си“ или „Преследват по-осъзнати преживявания.“ Но според Буркард Несин, старши анализатор на напитки в Rabobank, тези отговори звучат добре… и са погрешни.

В задълбочен доклад, озаглавен „Истинските причини поколението Z да консумира по-малко алкохол“, Несин подлага на съмнение популярните обяснения и предлага далеч по-прозаична, но убедителна версия: младите просто нямат пари.

„Поколението Z няма пукната пара“

Това не е саркастично заглавие в таблоид, а директен цитат от доклада на Несин. Анализът, базиран на данни от САЩ, сочи, че днешните млади хора живеят с по-ниски доходи, по-несигурна работа и забавено икономическо осамостоятеляване. Мнозина от тях все още дори не са навършили законната възраст за пиене. Така че не, те не са се отказали от алкохола в името на някаква нова етика на въздържанието. Просто портфейлът им е празен.

Оказва се, че поколението Z харчи за алкохол същия процент от доходите си, както милениалите преди 10–15 години. Разликата? Доходите им днес са по-ниски, така че и бутилките са по-малко.

Историята се повтаря – но онлайн

Ако проследим данните за последните 40 години, виждаме, че младите хора по традиция започват да пият все по-късно, но обикновено наваксват след 30-ата си година. Несин прогнозира, че същото ще се случи и с поколението Z – просто в малко по-умерен обем.

Причината за тази „трезвеност на растежа“ не е само в доходите. Животът на младите се е преместил онлайн – социалните контакти са дигитални, а физическите срещи, партитата и спонтанните наздравици са по-редки. На всичкото отгоре, никой не иска да стане вирусна сензация в TikTok с физиономия, украсена от петия коктейл.

Особено за ученици и млади спортисти, последствията от подобни снимки могат да бъдат светкавични – и доста неприятни.

И все пак – няма вечни абстиненти

Несин подчертава, че този по-сдържан модел на поведение не е някаква вградена черта на поколението Z. Просто е част от етапа „тийн и ранни 20“, в който рискът от наблюдение (от родители, треньори или интернет) е най-висок. Но този риск изчезва с възрастта – а с него и ограниченията.

Алкохолната индустрия може да се надява на частично завръщане на интереса, когато днешните млади пораснат, стабилизират доходите си и се върнат към по-честите социални събирания – дори и не в същия мащаб като преди.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук