Кметът на София Васил Терзиев очерта три възможни сценария за решаване на кризата с градския транспорт и предупреди, че изпълнението на исканията на синдикатите би натоварило сериозно общинския бюджет и би застрашило инвестициите в ключови сектори.
„Имаме три варианта пред нас“, заяви Терзиев пред журналисти. „Първият е ‘много за всички’ – това, което искат синдикатите. Но този сценарий е непостижим – нито тази година, нито следващата, нито по-следващата. Изпълнението на тези искания би коствало на бюджета допълнителни 200 млн. лв. годишно, което е непосилно при собствени приходи от около 800–900 млн. лв.“, подчерта той. По думите му това би означавало орязване на средства за инфраструктура, детски градини и други важни проекти.
Вторият вариант – „по малко за всички“ – също не решава дългосрочно проблема, смята кметът. „Миналата година увеличихме възнагражденията, но нови шофьори не дойдоха. Причината е, че системата не създава конкурентни условия спрямо частния сектор“, обясни Терзиев.
Третият, и според него най-устойчив вариант, е реформа и целенасочено инвестиране в заплати, така че професията да стане привлекателна за млади водачи. „Сегашното ми предложение би осигурило заплати от 2700–2800 лв., съизмерими с частния сектор“, каза Терзиев и допълни, че е необходимо дългосрочно мислене и отговорност към системата, която е пред срив.
Административни съкращения също не са изключени, но според кмета това решение трябва да дойде от ръководителите на транспортните дружества.
Той подчерта, че в последното десетилетие средната възраст на шофьорите се е увеличила с 10 години, а броят им намалява. „Това се дължи на липсата на реформи и дългосрочна визия“, коментира още Терзиев.
Относно рисковете за матурите и спирането на метрото
Във връзка с предстоящите държавни зрелостни изпити, кметът увери, че се подготвя алтернативна организация на транспорта. „Такси компаниите обещаха подкрепа, има координация с МОН, създаден е щаб“, заяви той.
По повод блокирането на депата и заплахите за спиране на метрото, Терзиев беше категоричен: „Това не е стачка, това е гражданско неподчинение. Законът изисква при стачка част от транспорта да продължи да работи.“
Покана за преговори – но при едно условие
Кметът отправи покана към протестиращите за среща в Столичната община, но само ако наземният транспорт бъде възстановен. „Нямам основание да водя преговори с хора, които държат цял град за заложник“, заяви той. „Трябва да има честен разговор – какво е възможно и какво не е. Не може да се казва: ‘Докато не получим всичко, не пускаме автобусите.’ Това не е начинът“, категоричен беше Терзиев.