Министерството на транспорта и съобщенията публикува за обществено обсъждане проект на процедура за определяне на условията и реда за избор на железопътни превозвачи, които да извършват пътнически превози в страната.
Съгласно предложения модел, железопътната мрежа на България ще бъде разделена на три региона (лота) – западен, северен и южен. Във всеки от тях ще бъдат включени и второстепенните линии. За обслужването на отделните региони ще се използват съответните депа в София, Горна Оряховица и Пловдив.
Едно от ключовите изисквания е трудовите правоотношения на служителите в настоящия оператор да бъдат запазени. При смяна на оператора, работниците ще преминат към новите доставчици на обществената железопътна услуга без прекъсване на заетостта.
Превозвачите ще могат да използват собствен или нает подвижен състав, както и такъв, предоставен от държавата. Количеството подвижен състав, осигурено от държавата, ще бъде пропорционално на обема на услугата за съответния регион. След изтичане на договора, изпълнителите ще бъдат задължени да върнат предоставените от държавата влакове в състоянието, в което са ги получили.
Предвижда се договорите с новите оператори да бъдат със срок от 12 години, като началната дата на изпълнение ще бъде 13 декември 2026 г. – с влизането в сила на новия график за движение на влаковете за 2027 г. Самото сключване на договорите трябва да се осъществи до 31 декември 2025 г. Периодът между подписването и старта на изпълнение ще бъде използван за подготовка и мобилизация на изпълнителите.
В рамките на следващия месец Министерството ще организира консултации с всички заинтересовани страни – включително синдикални организации, представители на неправителствения сектор и други участници – с цел подробно обсъждане на условията по предстоящата процедура. Според предварителния график, официалното обявяване на процедурата се очаква до края на юли 2025 г.