28 C
Пловдив
петък, юни 6, 2025

Застоят в магистралното строителство продължава: През 2024 г. са изградени едва 5 км, но се очаква напредък по „Хемус“ и „Европа“

През цялата 2024 г. в България са въведени в експлоатация едва 5 километра нова магистрала – пореден антирекорд, според последните данни на НСИ за състоянието на пътната инфраструктура.

Новият участък се намира в област Благоевград и най-вероятно става въпрос за отсечка от магистрала „Струма“ около тунела „Железница“. Тя беше изградена още преди три години, но заради свлачище се наложи дълго укрепване и едва сега е официално пусната в движение. Това прави 2024 г. една от най-слабите години по отношение на магистралното строителство – наравно с 2021 г., когато не беше добавен нито един километър.

Общата дължина на магистралите в страната към момента е 845 км. През последните няколко години изграждането на нови отсечки почти напълно е замряло. За сравнение – през 2023 г. в експлоатация бяха въведени 15 км от магистрала „Европа“, която вече почти достига до София. Очаква се в края на тази или началото на следващата година трасето да бъде окончателно завършено. Така България ще може да бъде прекосена по цялата си дължина – от сръбската до турската граница – само по магистрали.

През 2022 г. бяха открити около 10 км от „Хемус“ в област Шумен – участък, започнат още преди 2019 г. и просто довършен. В същото време 2021 г. се откроява като пълен застой не само по отношение на магистралите, но и на пътните ремонти.

Златният период на магистралното строителство у нас беше в предходното десетилетие. От 437 км през 2010 г., дължината на аутобаните нарасна до 790 км през 2019 г. В този период всяка година се строяха между 50 и 80 км. Завършена беше магистрала „Тракия“, изградена докрай – „Марица“, а „Хемус“ премина Стара планина и достигна до местността Боаза в Ловешко. В същото време откъм Варна беше изградена и 40-километрова отсечка, включително сложното кръстовище „Диамант“ около Шумен.

Очаква се серията от слаби години в строителството да бъде прекъсната през 2025 и 2026 г. Предстои да бъде завършен лот 1 на „Хемус“ – отсечка с дължина от 19 км. Подобен по мащаб е и липсващият участък от магистрала „Европа“, който ще заобиколи Божурище от северната страна на индустриалната зона и ще се свърже с Околовръстния път на София.

Планирано е и поетапното довършване на още два участъка от „Хемус“, с което трасето ще се приближи до Велико Търново. През 2025 г. се очаква да бъде завършен и голям участък от скоростния път Мездра–Ботевград – ключов проект, който ще облекчи трафика в Северна България, където в момента тежкотоварните камиони преминават през населени места и създават сериозни предпоставки за катастрофи.

pin.newspoint.bg
Последни новини
НЕ ПРОПУСКАЙ ДА ПРОЧЕТЕШ

Напишете коментар

Моля, въведете своя коментар!
Моля, въведете вашето име тук