Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) сигнализира за зачестили случаи на фалшиви електронни писма, изпращани от името на институцията. Сигналите идват както от граждани, така и от договорни партньори.
Съобщенията имитират официална кореспонденция и обикновено съдържат призив към получателя да извърши определено действие – като отваряне на прикачен файл или кликване върху линк. Подобни действия могат да активират зловреден софтуер и да компрометират лични данни и устройства.
НЗОК напомня, че не изпраща по електронна поща информация, свързана със:
-
здравноосигурителния статус на гражданите;
-
дължими суми;
-
персонални или чувствителни данни.
Фалшивите имейли често съдържат зловреден софтуер и представляват форма на т.нар. фишинг атаки или спам кампании.
От институцията апелират към всички потребители да бъдат изключително внимателни при отваряне на съмнителни съобщения и напомнят, че при съмнение гражданите могат:
-
да подадат сигнал до НЗОК;
-
да информират компетентните органи, отговарящи за разследване на киберпрестъпления.
„Призоваваме за повишена бдителност. НЗОК никога не изпраща имейли с искане за потвърждение, прикачени файлове със здравна информация или линкове за плащане“, се казва в официалното съобщение на институцията.