Начало ПОСЛЕДНИ НОВИНИЕС обсъжда край на безплатния ръчен багаж: Възможни нови такси и реформа на правата на пътниците

ЕС обсъжда край на безплатния ръчен багаж: Възможни нови такси и реформа на правата на пътниците

от NewsPoint.bg
0 коментари

Европейският съюз разглежда нови предложения, които биха могли да сложат край на досегашната практика ръчният багаж да се пренася безплатно в самолетите. Темата ще бъде част от обсъжданията на посланиците на страните членки тази сряда, съобщават източници на Euronews.

Сред идеите е въвеждането на такси дори за малките куфари, които до момента пътниците имаха право да носят в кабината без допълнително заплащане. Очаква се да бъде създадена нова категория – „малък ръчен багаж“, предназначен да се побира под седалката пред пътника и да се превозва безплатно. Всички останали чанти и куфари за кабината ще подлежат на допълнително таксуване.

Предложението е част от по-широка реформа на правилата за защита на правата на въздушните пътници в ЕС, която ще бъде разгледана в сряда, а в четвъртък – и от транспортните министри на 27-те държави членки.

Мярката предизвиква сериозни дебати и все още не е сигурно дали ще бъде одобрена, отбелязват източниците. Миналия месец Европейската организация на потребителите (BEUC) внесе официална жалба срещу няколко нискотарифни авиокомпании, обвинявайки ги в налагане на неоснователни такси за ръчен багаж.

„Съдът на Европейския съюз ясно заяви, че ръчният багаж е неразделна част от основната цена на самолетния билет. Не би трябвало да се начисляват допълнителни такси, стига багажът да е с разумни размери“, коментира Стивън Бергер, адвокат от BEUC.

Той подчерта, че „пътниците трябва да имат право да вземат със себе си един брой ръчен багаж – малък куфар или раница“ и настоя за ясни и прозрачни правила, които да защитават интересите на потребителите.

От своя страна авиокомпаниите твърдят, че европейското законодателство им позволява да структурират услугите си в различни ценови пакети, отговарящи на индивидуалните нужди на клиентите.

„Целта на настоящото предложение е да се хармонизират различните подходи към ръчния багаж и да се осигури повече яснота както за пътниците, така и за превозвачите“, заяви Кевин Хейни, директор по комуникациите на организацията „Авиокомпании за Европа“ (A4E).

Междувременно в ЕС се очертава и друго противоречие – свързано с размера на обезщетенията за забавени полети. Част от държавите настояват да се запази сега действащият праг от 3 часа закъснение, докато други предлагат той да бъде увеличен до 4 или 5 часа. И този въпрос ще бъде сред темите на предстоящите дискусии.

Планираните промени относно ръчния багаж и компенсациите за забавяне могат да засегнат хиляди пътници в целия ЕС. Според някои наблюдатели това би било крачка назад в защитата на правата на европейските потребители.

Новите предложения може съществено да променят начина, по който пътуваме със самолет в Европа. Затова потребителите трябва да следят внимателно хода на преговорите и развитието на законодателните промени, които предстоят да оформят бъдещето на въздушния транспорт в ЕС.

Може също да харесате

Оставете коментар