Пловдив най-после предприема конкретни действия за въвеждане на ред при използването на индивидуални електрически превозни средства (ИЕПС) – тротинетки, скутери и електрически велосипеди. Общинските съветници от „Продължаваме промяната – Демократична България“ (ПП–ДБ) представиха проект за наредба, с която се цели въвеждане на ясни правила, контрол и отговорност в една до момента нерегулирана сфера.
Проектът вече е публикуван за обществено обсъждане на сайта на Община Пловдив. Гражданите могат да изпращат мнения и предложения до 14 юли на имейл адрес: obs@plovdiv.bg.
„В Пловдив напълно липсва регулация – както за индивидуалните устройства, така и за компаниите, които ги отдават под наем. Затова сами подготвихме текстовете на базата на консултации с експерти и добри практики от други градове“, коментират съветниците от ПП–ДБ.
Те допълват, че многократно са поставяли въпроса пред кмета и ресорните заместник-кметове, но поради липса на действия и честата смяна на отговорници, са решили да поемат инициативата.
Основните предложения в проекта включват:
-
Контрол над операторите: Компаниите, които отдават ИЕПС под наем, ще трябва задължително да внедрят системи за ограничение на скоростта и забранени зони за движение чрез софтуер. Без тях няма да могат да оперират на територията на града.
-
Публичен регистър: Всяка фирма ще бъде включена в регистър с данни за броя на превозните средства, използваното приложение, както и информация за контакт и подаване на сигнали от граждани. Целта е пълна прозрачност и поемане на отговорност.
-
Контрол върху личните превозни средства: При индивидуално ползваните тротинетки автоматичен контрол е невъзможен, затова надзорът ще се осъществява от кмета, началника на РУ на МВР или упълномощени лица.
„Искаме да сложим край на хаоса – тротинетки, оставени по тротоари, пешеходни пътеки или пред входове. Ще има ясно определени места за паркиране и предвидени санкции за нарушителите“, подчертават вносителите на наредбата.
Законът съществува, но е общ – отговорността остава местна
Законът за движение по пътищата предвижда общи правила – максимална скорост до 25 км/ч, движение по велоалеи или пътното платно, каска за непълнолетни. Но конкретната регулация – зони за движение, условия за отдаване под наем, начин на паркиране – остава в правомощията на общините. До момента Пловдив не беше направил никаква стъпка в тази посока.
„Това е само началото. Истинското предизвикателство ще бъде в прилагането на правилата, а не само в тяхното записване. Очакваме активно участие от гражданите – това е въпрос, който засяга всички, независимо дали се движат с тротинетка или пеша“, казват от ПП–ДБ.
Приемането на наредбата ще зависи както от политическата воля на местната власт, така и от позицията на Общинския съвет. Проектът е публично достъпен, а предложенията от гражданите ще бъдат ключови за окончателната редакция на документа, подчертават от групата на ПП–ДБ в местния парламент.