Върховният административен съд (ВАС) постанови, че въведените стикери за преминат технически преглед, съдържащи данни за екологичната група на автомобила, са в противоречие със закона. Според окончателното съдебно решение, тази практика е въведена без необходимите мотиви и финансова обосновка.
Решението поставя под въпрос досегашния механизъм за ограничаване на достъпа на автомобили с нисък екостандарт до централната част на София в дни с високо замърсяване на въздуха. Досега контролът се извършваше именно чрез информацията, съдържаща се в стикерите.
Според съда, измененията в наредбата, с които се въвеждат стикерите с чип и екоданни, са значителни и би трябвало да бъдат подкрепени с анализи и ясна обосновка – какви цели се преследват, какви ресурси са необходими и какви резултати се очакват. Такива липсват.
Стикерите бяха въведени преди около седем години с аргумента, че са част от Националната програма за подобряване на качеството на атмосферния въздух и отговарят на изискванията на Европейския съд, който осъди България за системно превишаване на допустимите нива на замърсяване.
Решението на съда идва в контекста на съмнения за финансови злоупотреби – разследвания на журналисти показаха, че макар себестойността на един стикер с чип да е под 7 лева, на шофьорите се продават на значително по-висока цена. Според някои оценки, печалбата от продажбата на стикери надхвърля 20 милиона лева годишно.
Съдебният процес беше иницииран от компанията „ТЮФ Инженеринг“, а в решението ѝ са присъдени 3000 лева за съдебни разноски.
Практиката показва, че почти всяка година държавата променя дизайна на стикерите за технически преглед, както и мястото им за поставяне. През 2025 г. отново се връща старото положение – стикерите ще бъдат залепвани в долния ляв ъгъл на предното стъкло, след като през 2024 г. мястото им беше зад централното огледало, за да не пречат на камери и сензори в модерните автомобили.
Новите стикери вече не се перфорират за дата и екогрупа. Вместо това, данните се изписват директно върху стикера: регистрационен номер, валидност на прегледа и присъдената екологична категория.
Ако държавата реши да се върне към по-старите и по-евтини стикери без чип и екоданни, това може да доведе до по-ниски разходи за провеждане на техническите прегледи, смятат експерти.