Начало ПОСЛЕДНИ НОВИНИРекламации на стоки втора употреба: Какви са правата на потребителите?

Рекламации на стоки втора употреба: Какви са правата на потребителите?

от NewsPoint.bg
0 коментари

Търговците нямат право да отказват рекламация на дефектна стока втора употреба, дори и тя да е била закупена като такава. Това важно напомняне идва от онлайн платформата „Ние, потребителите“ в техния нов подкаст епизод, посветен на правата на потребителите.


 

Законова гаранция и обявени дефекти

 

Според действащото европейско потребителско законодателство, гаранцията покрива проявяването на скрити дефекти, за които може да се приеме, че са съществували към момента на продажбата. Габриела Руменова, водеща на подкаста и основател на проекта, подчертава, че нямаме право на рекламация за дефект, който търговецът ясно е обявил преди покупката.

Важно допълнение е, че дори ако дадено несъответствие е било предварително оповестено, това не отнема правото на потребителите да подадат жалба, ако установят друг, неизвестен дефект, който не е бил обявен към момента на продажбата.


 

Право на отказ при онлайн покупки и констатации на ЕК

 

В сила остава и 14-дневният срок за отказ от онлайн покупка, дори и за стоки втора употреба, без необходимост от обосновка или допълнителни разходи.

В подкаста се коментират и резултатите от преглед на електронни магазини, предлагащи стоки втора употреба на европейски потребители, извършен от Европейската комисия (т.нар. SWEEP). Сред констатираните нарушенияса:

  • Липса на информация за законовата гаранция и процедурата за връщане на дефектни стоки.
  • Неспазване на правото на отказ от онлайн покупката до 14 дни без обосновка или разходи.
  • Неспазване на задължението за предоставяне на минимална едногодишна гаранция на стоките втора употреба, и други.

 

Ежегодни проверки и бъдещи действия

 

Този тип прегледи са ежегодни и се осъществяват по различни теми едновременно от националните контролни органи на страните членки. Всяка държава проверява електронни магазини, базирани на нейна територия, като следи за коректното прилагане на правните норми по отношение на правото на информация и честността на практиките.

Първият етап на тези кампании има за цел да установи евентуални несъответствия с европейското потребителско законодателство. След събиране и анализ на информацията, националните контролни органи налагат санкции на търговците с нарушения. Възможно е да бъдат обмислени и допълнителни действия в полза на потребителите в глобален план, включително организиране на нови инициативи и дори законодателни промени.


 

История на SWEEP кампаниите

 

Ежегодните кампании SWEEP стартират през 2007 г. с проверки на уебсайтове за продажба на самолетни билети. Оттогава досега са проверявани различни сектори, включително:

  • Мелодии за мобилни телефони
  • Електроника
  • Билети за културни и спортни събития
  • Потребителски кредити
  • Цифрово съдържание
  • Туристически услуги
  • Гаранции в потребителската електроника

През 2015 г. прегледът е във връзка с Директива 2011/83/ЕС за правата на потребителите, а след това – инструменти за сравнение в туристическия сектор, телекомуникационни и други цифрови услуги, прозрачност на цените, доставка и право на отказ. По време на пандемията от COVID-19 през 2020 г. проверката беше посветена на свързаните с нея потребителски измами и подвеждащи твърдения за устойчивост.

Онлайн отпускането на потребителски кредити и онлайн потребителски отзиви бяха обект на кампании през 2021 г. В последните години теми на тези прегледи са били посредници за коли под наем, разпродажби за Черен петък, тъмни модели и инфлуенсъри.

Може също да харесате

Оставете коментар