България и Турция планират значително увеличаване на капацитета на железопътните и пътни връзкимежду двете страни. Целта е не само да се улеснят пътуванията на гражданите, но и да се облекчи тежкотоварният трафик, идващ от Истанбул. Стоките, пътуващи на север, ще могат да влизат в България по скоростен път още при Малко Търново, а по железопътен път – при Лесово.
Мащабни инфраструктурни проекти: Магистрала „Черно море“ и нови ЖП линии
България предвижда да отдаде на концесия автомагистрала „Черно море“ за строителство. Проектът включва и две продължения:
- Четирилентов път на север от Варна до границата с Румъния.
- Четирилентов път на юг от Бургас до Малко Търново.
От своя страна, Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) ще построи нова железопътна линия от Ямбол до Лесово. В същото време Турската компания за железопътна инфраструктура ще изгради връзката от границата до Одрин.
Тези важни инфраструктурни проекти бяха обсъдени между заместник министър-председателя и министър на транспорта и съобщенията на България, Гроздан Караджов, и министъра на транспорта и инфраструктурата на Република Турция, Абдулкадир Уралоглу.
Ускоряване на действията и силна политическа воля
Двамата министри разговаряха за ускоряване на действията по тези проекти по време на Глобалния форум за транспортна свързаност в Истанбул. Това е втора среща между Караджов и Уралоглу в рамките на десет дни, след като те проведоха разговори и на 18 юни в София.
Вицепремиерът Караджов беше категоричен, че изграждането на железопътните и пътни проекти трябва да започне бързо. Той представи детайли за изграждането на жп линията Ямбол – Елхово – Лесово – турска граница – Одрин и за автомагистрала „Черно море“.
Министър Уралоглу подчерта стратегическата важност на сътрудничеството: „Съседите трябва да се подкрепят. Когато имаш проблем, първата врата, на която почукваш е вратата на съседа. В следващите години ще използваме все повече маршрута от юг на север през България.“