Руските въоръжени сили използват бронирани влакове за поддържане на армейските части в размирните региони на Донбас, където се водят високоинтензивни сражения с украинските и подкрепящите ги западни сили. Тази информация е публикувана от Military Watch Magazine.
Нови данни за ролята на влаковете в логистичната подкрепа се появиха след като държавни медии разпространиха кадри на бронирания влак „Енисей“, участващ в учение за „бойна координация“ под егидата на Центъра за бойни дейности. Освен за снабдяване на фронтовите сили, влакът се използва и за разузнавателни операции и поддръжка на ремонтни дейности по железопътните линии. Влакове като „Енисей“ разполагат и с ограничени отбранителни бойни способности, оборудвани със зенитни оръдия ЗУ-23-2 и множество установки за тежки картечници.
Стратегическо значение на железопътната мрежа
Въпреки че регионите на Донбас, оспорвани както от Украйна, така и от Русия, са били част от украинската държава преди 2014 г., железопътните им линии са били напълно интегрирани с тези на Русия още по съветско време. Това позволява сравнително безпроблемни операции по снабдяване.
Руската армия отдава значително значение на поддържането и защитата на железопътните линии за снабдяване на фронтовите части. Тази практика се различава от нормите, наблюдавани в западните армии, където снабдяването се осъществява предимно по море, шосе, въздушен десант и чрез самолети с въртящ двигател.
Исторически прецеденти и бъдещо наблюдение
Военновременната полза от влаковете, действащи близо до фронтовите линии, се очаква да бъде внимателно наблюдавана от държави като Китай, Индия и Северна и Южна Корея, които разполагат с възможности за подобни операции по снабдяване в големи „горещи точки“. Докато по-голямата част от западните бойни операции имат експедиционен характер, фокусирани предимно върху Азия, Африка и Близкия изток, руските въоръжени сили (и преди тях съветските) десетилетия наред са се подготвяли предимно за война на или в съседство с руска, съветска или Варшавския договор територия. Този фокус позволява на железопътните линии да играят много по-голяма роля в логистичните усилия.
Извличането на високи нива на полезност от железопътната логистика има значителни прецеденти във Втората световна война, включително за масовия трансфер на военни материали от руския Далечен изток към западните части на СССР в отговор на водената от Германия европейска инвазия през 1941 г.