Община Пловдив обяви нова обществена поръчка, свързана с поддръжката на софтуерната и GPS системата в градския транспорт. Въпреки че проектът е представен като „нова услуга“, реално той не носи промени за пътниците – системата вече съществува и обслужва действащата схема на транспорта в града.
Според информация от електронния портал за обществени поръчки, 66 000 лева ще бъдат отделени за техническо обслужване и поддръжка на системата за автоматизирано изчисляване и разпределение на субсидии и компенсации, както и за GPS мониторинг на 238 активни и 29 резервни превозни средства, включени в общинската транспортна мрежа.
Какво включва системата?
Услугите, за които се търси изпълнител, обхващат:
-
поддръжка на GPS мониторинговия център към общинското предприятие „Организация и контрол на транспорта“ (ОП ОКТ);
-
осигуряване на софтуер за наблюдение и архивиране на данни от GPS устройствата в автобусите;
-
техническа поддръжка, профилактика и ремонт на GPS оборудването;
-
генериране на справки и статистика за нуждите на градския транспорт;
-
доставка и монтаж на GPS устройства, синхронизирани със системата за управление.
Процедурата е възложена по договаряне без предварително обявление – практика, която често предизвиква критики, особено когато се позовава на изключителни авторски права. В случая конкретният софтуер е собственост на фирмата „Елем Технолъджи“ ЕООД, която се сочи като притежател на правата върху системата.
Новият директор на ОП „Организация и контрол на транспорта“ – Димчо Йоргов – е определен за възложител по процедурата.
Електронната билетна система още не функционира
Междувременно системата за електронно плащане на билети в пловдивския градски транспорт продължава да не работи. Причината е продължаващото неразбирателство между общината и фирмата изпълнител „Тикси“ АД. В центъра на спора са условията по разпределение на приходите от платено паркиране – 20% от таксите, събирани чрез SMS, и 10% от тези, платени с банкови карти и мобилни приложения.
Проектът за електронната система бе предложен от бившия кмет Здравко Димитров, като средствата – в размер на 4 210 582 лв. с ДДС – трябваше да дойдат от пренасочени средства за нестартирали ремонти и отчуждителни процедури. Впоследствие Общинският съвет редуцира сумата до 3 537 658 лв.
Забавяне по договор за 12 милиона
Договорът с „Тикси“ е на стойност 12 млн. лева и предвижда срок от 5 години. В рамките на 3 месеца от подписването трябваше да бъде внедрена система за заплащане на паркиране чрез SMS, а в срок от 6 месеца – плащане в автобусите чрез банкови карти и мобилни приложения. До 12 месеца след началото на договора трябваше да бъдат доставени и монтирани устройствата, да се проведе обучение на персонала и да се направят тестове на цялата система.
Този срок изтече още през юни 2024 г., но внедряването остава в застой.
По думите на Николай Недялков – изпълнителен директор на „Тикси“ – в момента продължават технически разговори с администрацията на Пловдив, но не става дума за финансови условия, а за технологични изисквания и спецификации, поставени от общината.