От тази събота ТОЛ системата ще започне да засича и санкционира шофьори, които неправомерно използват аварийната лента на магистралите. Новите мерки целят да повишат пътната безопасност и да предотвратят тежки инциденти, съобщават властите.
Нарушителите ще бъдат изправени пред сериозни санкции – глоба и отнемане на свидетелството за управление за срок от три месеца.
Смъртоносна опасност и блокиране на спешна помощ
„Катастрофите, причинени от неправомерно движение в аварийната лента, за огромно съжаление в почти всички случаи завършват със смърт,“ предупреди Илия Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи в студиото на „Интервюто в Новините на NOVA“.
Той изтъкна две основни причини за изключителната опасност от шофиране в аварийната лента:
- Риск от тежка катастрофа: Първата е високият риск от сблъсък със спрял аварирал автомобил или друг обект.
- Блокиране на спешна помощ: Втората и не по-малко важна причина е, че при задръстване, причинено от инцидент, нарушителите в аварийната лента блокират достъпа на линейки, полиция и пожарна до мястото на произшествието. Това забавя реакцията на спешните екипи, което може да има фатални последици.
Тодоров подчерта, че аварийната лента трябва да се използва само в краен случай. Той даде пример, че дори разплакано дете в колата не е основателна причина за нейното използване. „По-добре да се намери бензиностанция или отбивка, но наистина в много краен случай да се ползва аварийната лента“, посъветва той.
Предизвикателства пред прилагането на мярката
Въпреки че мярката е значителна стъпка към подобряване на пътната безопасност, Илия Тодоров посочи и проблеми в начина на нейното прилагане.
Основно притеснение е процедурата по връчване на актове. Актът ще се връчва в областта, където е извършено нарушението. Това означава, че шофьор от София, заснет да кара в аварийната лента край Бургас, ще трябва да бъде призован до Бургас за съставяне на акта. Процесът се усложнява допълнително, ако собственикът на автомобила заяви, че друг е управлявал превозното средство, което изисква и извършителят да се яви.
„Действително звучи абсурдно. Аз го чух днес, че ще викат по области“, потвърди Илия Тодоров, изразявайки надежда, че това е само временен момент, докато системата се настрои.
Друг нерешен въпрос е санкционирането на чуждестранни водачи и т.нар. „гастарбайтери“, които преминават транзитно през страната и често напускат територията ѝ преди да могат да бъдат санкционирани. Според Тодоров, трябва да се изчисти механизмът за връчване на актове и налагане на глоби директно на границата.
В края на разговора си, Илия Тодоров припомни и за друга дългоочаквана мярка – използването на ТОЛ камерите за измерване на средна скорост, която също би допринесла значително за пътната безопасност.